torsdag 31 juli 2014

Bergtagen av Sinisalo

Under två semesterdagar i skärgården var jag helt förtrollad av finska Johanna Sinisalos debutroman från Bara sedan solen sjunkit, en roman som dessutom tilldelades det prestigefulla Finlandiapriset samma år. Jag kände absolut inte till den här romanen sedan tidigare, utan fick rekommendationen av en kollega (för övrigt samma belästa kollega som tipsade om Höglandet) efter att jag inte kunde sluta prata om hur begeistrad jag var i Huotarinens Ljus ljus ljus som jag läste tidigare i år. Kollegan trodde att jag nog skulle kunna gilla även denna, och det gjorde jag!

Allt börjar med att frilansfotografen Mikael en sen och kall kväll finner en sovande hopkurad varelse utanför sitt hus i Tammerfors. Det är en unge, kan inte vara mycket mer än ett år gammalt, med svart tät och silkeslen päls och röda kattliknande ögon. Djuret är det vackraste Mikael någonsin sett och han plockar upp den lille varelsen och bär in den i sin lägenhet. Att det är ett troll han tagit under sitt beskydd förstod Mikael rent logiskt redan när han lyfte upp den lille besten, men vidden av vad det egentligen innebär att gömma ett troll i sin lägenhet hade han inte kunnat ana. Givetvis är det Mikael gör förbjudet - att hålla sig med rovdjur, för i denna bok är trollet ett erkänt rovdjur i den finska faunan, är självklart olagligt. Men det är redan för sent att göra sig av med det lilla djuret som från första stund har Mikael helt och hållet i sitt våld.

Bara sedan solen sjunkit är en otroligt fascinerande berättelse. Sinisalo väver ihop sin historia med myter och sägner om troll. Den egna texten bryts upp med stycken och utdrag av kända författares texter om troll. Sinisalo gör i sin bok trollet till ett faktiskt rovdjur, inordnat under familjen Kattapor. Upptäckt 1907, länge ansett som ett mytologiskt sagoväsen, beskriver dess anatomi och dess utbredning, levnadssätt och matvanor - och det är så bra gjort så att jag nästan förväntar mig att jag ska kunna åka till Finland på trollsafari!

Och blandat med denna fantastiska beskrivning av troll och hur det lilla djuret påverkar Mikaels liv slänger Sinisalo in kommentarer till bland annat global uppvärmning och trafficking. Det bjuds på skrock, saga och samhällsdebatt - allt i ett paket. Och det blir så väldigt bra och intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar