torsdag 18 december 2014

Drömbärarna

läs mer på adlibris eller bokus
Av nån anledning har jag fått för mig att Kerstin Lundberg Hahns senaste bok Drömbärarna skulle vara en fantasybok. Kan vara omslaget som förvirrar mig, men det här är en bok helt i stil med Skuggan i väggen. Visst finns här magiska inslag, men jag skulle nästan hellre sätta skräcksymbol än fantasysymbol på den här boken, för Drömbärarna får mig att stundom vilja krypa in under en filt och gömma mig.

Det är mitt i sommaren när Malva flyttar in i nya huset med sina föräldrar. Redan första kvällen lägger Malva märke till att det är något märkligt med den äldre grannen i huset bredvid. Malva kan se in i grannens trädgård från sitt fönster och när hon lagt sig för att sova ser hon hur grenarna i grannens äppleträd rör sig. Som om det blåste ute. Det är bara det att den här kvällen så är det vindstilla. Och när Malva sen ser den gamla damen smyga fram till trädet och klappa dess stam och prata med huvudet vänt uppåt mot lövverket tänker hon att det nog bara sitter en katt i trädet.

Nästa dag får Malva ett äpple av den gamla damen som kommer från äppleträdet. Det är lite konstigt att det finns mogna äpplen mitt i sommaren, men det här är så klart inget vanligt äpple och på natten drömmer Malva underliga drömmar. Malva upptäcker att hennes granne bär på hemligheter och mörka minnen. För många år sedan rövades damens lillebror bort av blåklädda män som tog honom till en ö långt långt bort för att använda hans drömmar. När Malvas egen lillebror försvinner blir Malva varse om att den här ön faktiskt finns på riktigt och att barn fortfarande rövas bort för att utvinna drömmar som går att sälja. Men tack vare en karta som hon hittar hos sin granne kan Malva finna vägen till ön som bebos av Drömbärare och Blindväktare och där en elak härskare använder barns drömmar för egen vinnings skull.

Drömbärarna är stämningsfull och magisk som ett drömäventyr, Lundberg Hahn prickar in stämningen och stilen perfekt. Det är smygande läskigt med barn som försvinner, hypnotiserade föräldrar och världar bortom vår egen. Och riktigt otäckt blir det när Blindväktarna dyker upp. Se upp för dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar