lördag 22 januari 2011

Kort kjol

Christina Wahldéns Kort kjol är en rätt så snabbläst liten bok som jag trots att jag inte läst förrän nu lyckats bokprata ganska så väl om. Visst är det ett viktigt ämne och även ett ämne som berör. Men nu efter att ha läst den så tyckte jag faktiskt inte att den var så där superbra. I så fall tycker jag att Christina Wahldén skrivit mycket annat som är bättre. Framför allt så hade jag ju hennes senaste bok I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig i huvudet och den tyckte jag mycket om.

Hur som helst: Myran är 16 år och har precis gått ut 1:an i gymnasiet. På klassens avslutningsfest dricker hon en hel del öl och hamnar till sist på en efterfest tillsammans med två av killarna i klassen. På efterfesten bjuds det på både sprit och droger och det hela slutar med att killarna förgriper sig på Myran. Myran anmäler killarna men hon känner otrolig stor skuld själv. Hon anser att hon till viss del har sig själv att skylla eftersom hon var full och hade på sig en kort kjol. Och värst av allt är ryktesspridningen som tar fart efter händelsen. När sommarlovet närmar sig sitt slut bävar Myran för att börja skolan igen.

Att boken fokuserar på hur Myran känner efter våldtäkten och hur hon jobbar med att försöka leva som vanligt igen är styrkan med den här boken. Men det är nåt med boken som jag inte riktigt kan sätta fingret på,men som ändå gör att jag inte tyckte den var så där superbra. Kanske hade jag helt enkelt bara för stora förväntningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar