tisdag 1 februari 2011

Ängelns lek

Precis som i Vindens skugga är böcker centralt i Ängelns lek. Nu var det flera år sedan jag läste Vindens skugga men jag minns att fascinerades av det drömlika och de lite mystiska miljöer och karaktärer som målades upp i Vindens skugga. Jag har länge velat läsa Ängelns lek men den har fått vänta fram till nu. Så jag hade ju så klart en del förväntningar när jag gav mig i kast med den.

Handlingen utspelar sig i Barcelona, tidigt 1900-tal. David Martín hoppas att en dag kunna försörja sig på att skriva böcker och han är så nära att slå igenom men kontraktet han skrivit med förläggarna visar sig vara ett rent slavkontrakt och istället för kvalitetsromaner tvingas David skriva dussinromaner på löpande band för att uppfylla sin del av kontraktet. Under samma tid plågas David av sjukdom och hans stora kärlek Cristina går med på att gifta sig med Davids vän och beskyddare. David bryter med dem båda och hänger sig istället åt skrivandet. Han har nämligen fått ett erbjudande som han inte kan tacka nej till av en mystisk man, den påstådda förläggaren señor Corelli. Erbjudandet går ut på att David ska skriva en bok åt Corelli, en bok som världen aldrig tidigare har skådat och i utbyte får David bl.a. en enorm stor summa pengar. Men David blir i och med avtalet indragen i en härva av mord, svek och en rad sammansvärjningar. Vem är den här señor Corelli egentligen? Är han det självaste Djävulen som han har slutit avtal med? Eller är det rent av en ängel?

För mig som mest läser ungdomsböcker blev det här verkligen något att bita i. Det var ett tag sen jag som jag läste en bok av det här omfånget och med så många sidospår att hålla reda på. Men det var en njutning att läsa och jag tror att den här boken nog skulle vinna ännu mer på att läsas om. Min första tanke då jag slog igen boken var att jag skulle vilja läsa om den. Men den får ligga och vila lite för jag känner mig riktigt sugen nu på att läsa om Vindens skugga först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar