onsdag 2 februari 2011

En till ängel

Bali Rais The Angel collector får endast ett ljummet betyg av mig. Jag har gått och kikat och tummat på den ett tag men nu när jag väl läste den blev jag besviken. Det är möjligt att jag läste den vid fel tillfälle, jag kände mig okoncentrerad och blev liksom aldrig fast i berättelsen. Istället kände jag mig bara tvungen att läsa färdig den eftersom jag trots allt ville veta hur den slutade.

Hur som helst: Jits bästa kompis, och även föremål för kärlek, Sophie har varit försvunnen i ett antal månader och senast hon sågs var på en festival. Jit tycker att polisen borde ha hittat henne vid det här laget, ingen vet om Sophie ens lever men Jit bestämmer sig för att själv undersöka Sophies försvinnande. Till sin hjälp har han kompisen Jenna och Sophies pappa som hjälper honom ekonomiskt i letandet. Jit upptäcker att Sophies fall har likheter med andra flickors försvinnande och hans sökande leder honom till en mystisk och främlingsfientlig New Age-sekt. Parallellt med Jits sökande får man följa den förmodade mördarens aktiviteter och han står beredd att utföra ännu ett mord. Jit är honom på spåren, men ska han hinna i tid?

Lite förutsägbart slut, men berättelsen håller ett högt tempo och den är egentligen spännande bara det att jag inte riktigt tog den till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar