torsdag 10 februari 2011

Jag läser hcg

Annalena Hedmans Min första världssensation var jag sugen på redan förra våren. Det var omslaget som gjorde mig nyfiken. Jag tycker det är snyggt, inbjudande och klatschigt. Jag blir sugen bara jag tittar på boken, lite som en skål med godis.

Abbe är på kryssning med sin mamma som vunnit pengar på skraplotter. Abbe tycker det är lagom långtråkigt och lånar sin mammas mobil för att spela in sin berättelse om vad som hände förra sommaren och som slutade i en världssensation. Det började med en rätt tråkig sommar i Istermyrträsk, en liten håla i norrland. Regnet bara vräker ner och Abbe och hennes kompisar Antón och Nadja har urtråkigt! Men så kommer de på att de ska försöka slå världsrekord och hamna i Guinness Rekordbok. De försöker äta mums-mums på rekordtid, stoppa rekordmånga tändstickor i näsan och engagerar till slut hela byn i sina försöka att hamna i Guinness Rekordbok.

Det här är en smårolig rapp berättelse om Abbe och hennes kompisar och vad de är med om under en sommar. Jag hade nog älskat den här boken om jag fått läsa den när jag gick på mellanstadiet eller ännu tidigare. Den har en humor som känns väldigt träffsäker för barn i mellanåldern.

En bok med lite mer tyngd i eller som inbjuder till lite mer eftertanke, är Moni Nilsson-Brännströms Klassresan. Klass 6B ska splittras när 7:an börjar till hösten men innan 6:an slutar så ska hela klassen iväg på klassresa. De ska bara vara iväg tre dagar men mycket kan hända på tre dagar. Man kan bli kär, få sin första kyss, få en bästa vän, göra bort sig, bli ledsen eller bli oerhört glad. Genom personporträtt av klassens deltagare i varsitt kapitel får man lära känna klass 6B och få berättelsen om vad som hände de intensiva dagarna i början av sommaren. Allt knyts ihop av Malin som hittat sin gamla dagbok vid 18 års ålder och nu läser om klassresan och hennes klasskamrater. Det är en brokig skara personer man lär känna i boken, många har det trassligt på olika vis; hemma, med kompisar eller i skolan. Alla befinner sig i gränslandet mellan barn och ungdom, då, när så mycket händer i livet med tjejer, killar, kompisar och kärlek.

Språket är rättframt och känns väldigt äkta sett från en 12-13-årings perspektiv. Man känner igen sig i hur jobbigt och fantastiskt mycket kunde vara när man gick i 6:an. All osäkerhet. Att vara kär, inte veta vad kompisarna tycker, att inte verka barnslig. Epilogen då Malin tänker tillbaka på sommaren är mycket tänkvärd. Gillade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar