söndag 20 februari 2011

Tre apor

Jacob växer upp i Göteborg i en splittrad judisk församling. Bara ett halvår efter sin Bar Mitzva skiljer sig Jacobs föräldrar, mamma flyttar in med sin nye kille, pappa blir deprimerad och Jacobs mor- och farföräldrar vägrar prata med varandra.  Det judiska blandas med det typiskt svenska, den judiska intifadan ligger som ett orosmoln i bakgrunden samtidigt som man gläds åt stora svenska idrottshändelser. Allvar blandas med humor och ironi, när svenska folket till exempel inte ger ett endaste poäng till Israel i 1978 års schlagerfestival anser församlingen detta vara ett allvarligt hot mot de svensk-israeliska förbindelserna. Det är en rätt så tunn bok, ca 140 sidor med korta kapitel och ett underfundigt och välskrivet språk. En del hopp fram och tillbaka i tiden gjorde dock att jag till en början hade svårt att fastna.

Jag har svårt att bestämma vad jag ska ge Stephan Mendel-Enks Tre apor för omdöme. Jag var skeptisk långt in i min läsning, men så på nåt sätt var det som att polletten föll ner och de sista sidorna blev riktigt trevlig läsning. Jag tror att jag kommer att vilja läsa om Tre apor och det känns som att det finns mycket att diskutera kring boken. Därför ska det bli spännande att se hur diskussionerna går nästa söndag när det är dags för bokcirkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar