lördag 16 april 2011

Oönskad

Jag hade rätt höga förväntningar på Gemma Malleys Oönskad. Många har sagt till mig att den ska vara bra, handlingen tilltalar mig och jag har varit sugen ett tag på att läsa den. Därför är tyvärr besvikelsen desto större nu efter att väl läst den. Jag gillade den inte särskilt.

Året är 2140. Man har uppfunnit ett läkemedel som gör att människors kroppar inte längre åldras och evigt liv är därför numera möjligt. Men evigt liv innebär också att jordens resurser inte längre räcker till för nytt liv. Människor som tar läkemedel för att få evigt liv får därför inte fortplanta sig. Men det händer att folk skaffar barn ändå. Dessa barn är de oönskade som enligt opinionen inte borde få existera.

Anna är ett av dessa oönskade barn och bor och lever med andra oönskade barn på en anstalt. Här uppfostras barnen till att bli tjänare/slavar. Anna har lärt sig att hon är en börda för samhället och är övertygad om att hon inte borde få existera. Men så kommer Peter till anstalten. Han har vuxit upp utanför anstalten men har nu blivit tillfångatagen och skickad hit för att indoktrineras. För Anna berättar han att det finns en annan verklighet än den hon känner till. Och han försöker övertyga henne om hennes rätt till ett liv och försöker också övertala henne att fly med honom.

Det här hade kunnat bli bra. Men det var så många detaljer som bara inte kändes realistiska eller helt och hållet genomtänkta av författaren. Vissa saker tyckte jag också var väl förutsägbara. Karaktärerna var för platta och osammanhängande. Det gick tex väldigt snabbt för Anna i slutet att börja tänka om och Peter kände jag bara var alldeles för slätstruken på nåt vis. Men jag kan förstå att många kan tycka om boken. Men då får man först ta av sig sina kritiska glasögon när man läser. Jag glömde nog det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar