tisdag 4 oktober 2011

Bedrövligt porträtt av en bibliotekarie

Jag kan lika gärna säga det direkt: Ian Sansoms Fallet med de försvunna böckerna faller mig inte i smaken. Jag är imponerad av mig själv över att jag faktiskt läste (nåja, skumma är också att läsa) hela boken och inte lade den åt sidan som jag allvarligt övervägde halvvägs in i boken.

Den misslyckade bibliotekarien Israel Armstrong lämnar sitt trygga, men ack så tråkiga jobb i en bokbutik i London för ett riktigt biblioteksjobb ute på den irländska landsbygden. Armstrong ser äntligen en ljusning i sin bibliotekariekarriär, men väl framkommen i hålan Tumdrum får Armstrong veta att biblioteket har stängts ner. Dock har man planer på att damma av den gamla biblioteksbussen och låta Armstrong bli ansvarig för bokbussen. Problemet är bara att hela Tumdrum-distriktets biblioteksböcker visar sig vara stulna och det blir Armstrongs uppdrag att leta rätt på dem igen.

Det är mycket möjligt att jag helt enkelt inte var på humör för en sådan här "lättsam" bok och att det drar ner betyget. Men mitt allmänna intryck är att boken är väldigt "pratig", har långsam händelseutveckling och har en humor som jag troligtvis dragit på munnen åt om Fallet med de försvunna böckerna hade visats på tv, men i läst form funkar det inte på mig. Handlingen fångar mig inte och porträttet av den misslyckade bibliotekarien Israel Armstrong är bara sorgligt och förstärker säkerligen den skeva stereotypa bild som många har om bibliotekarier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar