måndag 9 januari 2012

Överenskommelser

Simona Ahrnstedt debuterade 2010 med den superromantiska Överenskommelser, som utspelar sig i svensk överklassmiljö under slutet av 1800-talet. Beatrice Löwenström har efter sin faders bortgång levt tillsammans med sina kusiner under farbroderns förmyndarskap. Beatrice är hårt hållen av sin farbror, som mest anser den rättframma Beatrice vara en börda för familjens strävan att ta sig in i Stockholms societet.

Seth Hammerstaals, Stockholms mest eftertraktade ungkarl, första möte med Beatrice är på operan. Han fascineras av Beatrice blandning av oskuldsfullhet och intelligens och ett par möten senare har den karismatiske ungkarlen svårt att släppa tankarna på Beatrice. Beatrice å sin sida tappar andan bara hon ser Seth stiga in i ett rum, och det slår fullkomligen gnistor kring de tu som snart har inlett en passionerad hemlig romans. Men för Beatrice framtid finns det redan planer och överenskommelser om giftermål, och i dessa planer ingår vare sig Seth, kärlek eller lycka.

Den lilla romantikern i mig gillar Överenskommelser och suckar av välbehag samtidigt som cynikern i mig slår sig för pannan och grymtar över allt romantiskt dravel och alla onödiga missförstånd som ständigt uppstår. Hur många gånger kan Seth och Beatrice bli åtskilda innan de får varandra? Och hur mycket ska stackars Beatrice tvingas kuva sig och ge vika för sina egna känslor och åsikter? Även om mycket stör mig så är det ett bra driv i berättelsen, och det drivet ligger i läsarens önskan att få se Bea och Seth få varandra till slut, man vill ju trots allt att deras trånande ska leda till något lyckligt. Men romancegenren är nog inte riktigt för en cyniker som jag. Överenskommelser slutar, i mitt tycke, alltför bra med ett förmodat "...och så levde de lyckliga i alla sina dar" och visst, vill man fly vardagen för en stund, så fine. Men då väljer jag nog hellre en dystopi som verklighetsflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar