onsdag 16 maj 2012

Rör mig inte!

Ingen vet varför, men ända sedan Juliette var liten har hon inte kunnat röra vid en annan människa utan att denna utsatts för smärtsamma plågor. Hennes beröring är direkt dödlig och sedan tre år tillbaka lever den nu sjuttonåriga Juliette inlåst och isolerad på en mentalinrättning.

Under tiden som Juliette suttit inlåst har världen utanför blivit hård och kall; mänskligheten plågas av svält och sjukdomar, fåglarna flyger inte längre och molnen är inte längre vita. Det talas numera om ett nära förestående krig efter att Återetablissemanget inte lyckats ställa världen till rätta som de en gång lovade. Återetablissemanget, som är rädda för att förlora makt och kontroll i och med en växande motståndsrörelse, släpper ut Juliette från sin isoleringscell i syfte att använda hennes förmåga som ett vapen. Juliette vägrar att låta sig bli ett tortyrvapen, men Återetablissemangets ledare är övertygad om att hon kommer att ändra sig.

Juliette placeras i ledarens högkvarter och erbjuds alla bekvämligheter, men det nya hemmet är likväl ett fängelse. Rummet hon bor i är kameraövervakat och dessutom vaktar en soldat över henne dygnet runt. Soldaten är ingen annan än Adam Kent, som Juliette gick i samma skola som och som är det närmaste hon någonsin kommit att ha en vän. Men Juliette vet inte om Adam minns henne och hon vill heller inte att han ska få veta vilket monster hennes förmåga gjort henne till.

Rör mig inte! är Tahereh Mafis debutroman, en väldigt lyckad sådan dessutom. Mafi har ett rikt och lekfullt språk, driv i sin berättelse och framförallt är det en grymt spännande handling. Rör mig inte! börjar riktigt lovande men jag tycker att den förlorar en del på de stereotypiska könsrollerna och det myckna trånandet. Jag är lite allergiskt mot för mycket romantiskt trånande och det blir för min del lite väl mycket Twilight-aktigt med den omöjliga kärleken. Det tar sig dock mot slutet som får en oväntad vändning som för mina tankar till tv-serien Heroes.

Mafi har alldeles säkert en lovande karriär framför sig, men även om boken slutar med ett par trådar löst hängande och jag inte får svar på allt jag vill veta, så är jag osäker på hur intresserad jag kommer att vara av att läsa en eventuell fortsättning på denna tonårstrånande och lätt dystopiska kärlekssaga med superhjälte-inslag.

2 kommentarer:

  1. Kan nog vara något för romantiska mig...
    /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då! Detta är helt klart en bok för romantikern.

      Radera