tisdag 16 oktober 2012

Före och efter Bella

När jag plockade upp Maja Hjertzells Före och efter Bella trodde jag boken först och främst skulle handla om vänskap. Och det gör den, det handlar mycket om relationer. Men framförallt handlar Före och efter Bella om könsnormer och feminism.

Det är sista terminen i nian när Filips klass en dag får veta att det ska komma en ny tjej till klassen. Bella, heter hon och Bella är inte som någon annan tjej Filip träffat innan. Bella är säker och självständig, hon är inte rädd för att ta en diskussion och hon provocerar många. Men Filip och Bella blir kompisar, trots att Filip är orolig för vad hans flickvän ska säga och trots Bellas högst ombytliga humör. Och deras vänskap går inte obemärkt förbi. Filip, som är bokens berättare, pratar om sista terminen i nian som en brytpunkt, framför allt vad gäller hans egna åsikter och ideal, och det är detta som titeln Före och efter Bella anspelar på. 

Hjertzell gör ett mycket trovärdigt porträtt av Filip och bjuder på stor igenkänning i hans vardagsliv som kretsar mycket kring vänner och skola. Då detta är en berättelse skriven i Jag-form, kommer man onekligen Filip väldigt nära och jag känner verkligen att jag förstår honom. Till viss del är han självcentrerad, som många tonåringar är, och tänker mer på vad andra gör mot eller för honom, än på hur han själv agerar i olika relationer. Samtidigt är han osäker och blyg och stundom precis så förvirrad som man kan känna sig i tonåren.

Inledningsvis var mitt intresse för boken rätt så sparsamt, men efter de första kapitlen sträckläste jag. Antydningarna om att Bella varit med om något jobbigt driver nyfikenheten framåt tillsammans med porträttet av Filip, som jag tycker är väldigt bra. Något förutsägbart slut dock. Det är svårt att inte komma att tänka på Kerstin Herrströms Tusen gånger starkare, i vilken också könsroller och könsnormer är det centrala, när man läser Före och efter Bella, men i jämförelse med Tusen gånger starkare så känns Hjertzells bok på nåt vis lite vuxnare i tonen.

I en intervju med Hjertzell som är inkluderad sist i min upplaga av boken, berättar Hjertzell att hennes mål med Före och efter Bella var att skriva en bok om feminism som även killar skulle vilja läsa. Krass och cynisk som jag är, kan jag då inte låta bli att fundera på varför hon i så fall godkände omslaget som pryder En bok för allas utgåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar