lördag 24 maj 2014

Min första Sarah Dessen

Finns bl.a. på adlibris och bokus
Kan nu bocka av min allra första Sarah Dessen-bok. Blunda och hoppa blev det och läsningen blev också lite av en bekräftelse på det jag anat, nämligen att Dessen är lite för lättsam feelgood-romantik för min smak. Men då jag också nyligen läste om Hans Sommaren jag blev vacker, så kan min något negativa reaktion lika gärna bara vara en reaktion på en överdos av romantik.

Sommaren har precis börjat, high school är slut och Remys mamma ska precis till att gifta sig för femte gången. Remy själv delar inte sin mors romantiska syn på tillvaron och har en något mer cynisk inställning till kärlek och relationer. Rätt så mycket mer cynisk faktiskt, hon räknar kallt med att även detta femte äktenskap kommer att sluta med skilsmässa. Remys egna förhållande har hitintills varit både många, korta och lättsamma, som alla har tagit slut på Remys initiativ och innan någon av de inblandade har hunnit ty sig alltför mycket till den andre. Det är liksom enklast så.

Men den här sommaren ramlar Dexter in i Remys liv. Han är inte i närheten av de killar hon brukar falla för, men Dexter ger liksom inte upp och det är nästan så att Remy låter sig bli smittad av Dexters positiva entusiasm. Hon låter dock bli att varna honom för att hon egentligen inte vill ha något seriöst förhållande, speciellt inte nu när hon om bara några månader kommer att flytta till andra sidan landet för att gå på college.

Ja, vad ska jag säga? Jag gillar personerna i boken och känner till viss del igen mig i cynikern Remy. Slutet är rätt så givet och Blunda och hoppa är en solklar feelgood-bok och perfekt läsning för romantikern. Men kanske nte för cyniker som jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar