fredag 20 februari 2015

Half bad

Läs mer på adlibris eller bokus
Omslaget till Ondskans son var helt klart det som fick mig att nyfiket börja fingra på boken, för trots alla btj-häften och bevakningar på kommande böcker, så var detta en bok som hade gått mig helt förbi. Kollegan, som just läst boken och älskade den, övertalade mig: Det går snabbt att läsa - man kan inte slita sig, menade hon. Och visst går det snabbt att läsa den drygt 350 sidor tjocka boken, och visst läser jag med nyfikenhet och spänning. Men fullt så uppslukad som kollegan lovade att jag skulle bli, det blev jag inte. Men boken är bra, jag påstår inget annat, och under tiden som jag suttit och skrivit detta inlägg kommer jag på mig själv med att uppskatta boken desto mer, och berättelsen har mycket som jag gillar, även om den nu inte tog mig med storm.

Hur som helst så tror jag Ondskans son kommer att vinna många läsare. Både bland de som gillar urban fantasy såväl som thrillerromaner. Sally Greens debutroman är på det hela taget en framgångssaga. Ondskans son har sålts till fler länder än någon annan debut - och det innan den ens blev utgiven. Och självklart är filmrättigheterna sålda redan.

I Greens Storbritannien finns det häxor som lever mitt bland oss vanliga människor. Häxor har alltid funnits och det finns olika slags häxor, vita eller svarta. De vita häxorna styrs av en myndighet, De vita häxornas råd, som ska se till att skydda de vita häxorna (=de goda) från de svarta häxorna (=de onda). Sen finns det också så kallade halvblod; sådana som är hälften vit / hälften svart.

Nathan växer upp i en familj bestående av vita häxor. Han vet att han är ett oönskat barn - ett halvblod, son till en av de mest fruktade och ondskefulla häxorna. Nathans äldsta syster påminner honom gärna om att det är hans fel att modern tog livet av sig, men hans två andra syskon och mormodern står vid hans sida och skyddar honom. För som halvblod är nämligen Nathans frihet begränsad. De vita häxornas råd övervakar halvbloden och inskränker undan för undan deras rättigheter. Som son till den fruktade Marcus Edge är Nathan dessutom extra bevakad, då det förväntas att han kommer att bli minst lika ondskefull som sin far.

När Nathan är sexton år beslutar De vita häxornas råd om att fängsla och hålla honom övervakad dygnet runt. Men Nathans mål är att fly från sin bur för att på sin sjuttonårsdag bli fullvärdig häxa. Det är nämligen först när man fyller sjutton som man får sina magiska krafter och detta får man först efter att ha mottagit tre gåvor av en familjemedlem. De som inte får sina gåvor på sin sjuttonårsdag dör ofta inom ett år, varför den här ceremonin alltså är livsviktig för en häxa. Men kommer Nathans magiska krafter att göra honom god eller ond? Och kommer detta att innebära att spådomen om att han kommer att döda sin far kommer att infrias? Fadern som han under hela sitt liv längtat efter att få träffa.

Green gör en strålande debut - inte bara försäljningsmässigt; Ondskans son är välskriven och har ett snyggt och genomtänkt berättartekniskt upplägg. Romanen har ett på sätt och vis klassiskt tema med sitt ont eller gott-perspektiv, men med den lilla knorren att inget är vare sig helt svart eller helt vitt - och det gillar jag. Half bad - Ondskans son är nu första delen i en trilogi om Nathan, så slutet på boken är så klart framåtblickande. Del två, Half wild, kommer ut på engelska först i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar