måndag 8 juni 2015

Temeraire

Finns tyvärr ej längre att köpa på svenska.
Jag känner en hel del fantasyläsare som får något lystet i blicken när böcker med drakar kommer på tal. Jag har själv aldrig riktigt varit intresserad av drakböcker (fantasy är överhuvudtaget inte min favoritgenrer heller), men efter att ha läst Naomi Noviks Hans majestäts drake så börjar jag ändå förstå den här fascinationen för drakar som vissa har. Hans majestäts drake är första boken om åtta i serien om draken Temeraire (kan dock inte finna att fler än fem är översatta till svenska).

Vi befinner oss i början av 1800-talet, Napoleonkrigen rasar och den brittiska flottan är mobiliserad. Will Laurence är kapten på HMS Reliant som alldeles i bokens inledning besegrat en fransk fregatt. Fregatten visar sig bära på en mycket värdefull last - ett drakägg från Kina tänkt att ges till Napoleon.
Då drakägget är på väg att kläckas vilken dag som helst och då man befinner sig långt ut till havs blir man på HMS Reliant nödda att utse en skötare till draken, någon som kan sela draken - tämja den och ta hand om den. Men drakar låter sig inte nöjas med att ha vem som helst till skötare, än mindre att låta någon annan utse en skötare, och draken själv väljer kapten Laurence.

Att bli drakskötare förpliktigar. Det är ett livslångt åtagande och alla i besättningen känner lättnad över att draken inte valde just någon av dem. För kapten Laurence är hans karriär inom flottan nu förbi. Men den modfälldhet han till en början känner är snart glömd och han och Temeraire, som draken får heta, blir snart oskiljaktiga vänner och de sätts i utbildning för att tjäna den kungliga flygkåren.

Jag älskar de noggranna beskrivningarna och gestaltningarna av drakarna! De påminner om trofasta hundar och är tillgivna som hundvalpar. De är stolta varelser, vänligt sinnade sådana, men ändå livsfarliga rovdjur - styckena som beskriver hur Temeraire och de andra drakarna utfodras säger allt om vilka kraftfulla rovdjur de är. Jag gillar även skarpt idén med att kombinera en historisk roman med drakfantasy. Det är jättespännande hur Novik väver in faktiska historiska skeenden med fantasy. Det blir som en parallell verklighet.

Tyvärr tröttnar jag på allt det militäriska: slagen och träningarna, men också 1800-tals-etiketten fann jag lite seg - även om detta också är ett uttryck för Noviks fantastiska förmåga till gestaltning. Beskrivningarna av hur den intelligente Temeraire växer och utvecklas, men också hur Laurence utvecklas - allt är så väldigt bra levandegjort och genomarbetat och enbart på grund av detta skulle jag faktiskt kunna tänka mig att läsa följande delar (något jag nu med alla sannolikhet inte kommer att göra - men det är ett mått på hur skickligt skriven jag tycker denna roman är).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar