onsdag 16 februari 2011

Den utvalde

I Enahanda, en stad i en framtid, lever människorna ett kontrollerat liv. Ett äldreråd bestämmer vem som får bli makar, bilda familj och vem som ska arbeta med vad. Äldrerådet bestämmer också när och vem som ska "befirias" från sitt liv i Enahanda. Jonas bor med sina tilldelade föräldrar och sin tilldelade lillasyster och ska snart bli "tolva". Det är under det 12:e året som man får tilldelat sig det yrke man ska utbilda sig till. Jonas blir utvald till att bli den nye minnesbäraren, en uppgift han inte ens visste fanns. Minnesbäraren har en mycket viktig uppgift i samhället. Genom att bevara hela världens minnen åt folket skonas människorna från obehagliga känslor som är för tunga och svåra att hantera. Men det är inte bara de obehagliga minnena som minnesbevararen tar hand om. Även minnen som skänker varma kärleksfulla känslor, minnen av färger, djur, väderfenomen finns endast bevarat hos minnesbevararen. Den gamle minnesbäraren för över all världens minnen till Jonas. Ju fler minnen Jonas tar emot desto mer inser han vilket utslätat och förljuget liv människorna i Enahanda lever. Jonas vill bort från Enahanda, men han kan inte bara fly från samhället. Om han ger sig av kommer nämligen de minnen Jonas tagit emot släppas lös i samhället och med minnena följer känslorna. Och dessa känslor är något som folket i Enahanda inte kommer att kunna hantera och kaos kommer att följa.

Lois Lowrys Den utvalde är en välskriven dystopisk berättelse med ett väldigt driv i. Både läsaren och huvudpersonen Jonas svävar i ovisshet berättelsen igenom om vad som kommer att hända och slutet är väldigt öppet. Jag tyckte mig se vissa likheter med Westerfields Ful som jag läst tidigare. I Ful lever människorna också i ett av staten kontrollerat samhälle, allt för människornas bästa. Men skillnaden tycker jag är att Den utvalde känns mer hoppfull. I efterordet till den utgåva av boken som jag läste kan man läsa att Lowry utkommit med en parallell berättelse, Gathering blue och även en fortsättning till Den utvalde, Messenger som jag definitivt sätter upp på min Att-läsa-lista. Ingen av dessa är dock översatta än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar