lördag 19 februari 2011

Slumpens bok

Jag älskar titeln på den här boken, Slumpens bok av Åsa Lind. Hanna Demeter är en ovanligt lång 12-åring, men det är egentligen hennes minsta problem. Hon har en mamma som är galen, pengarna är slut och dessutom brinner skolan Hanna precis börjat i ner. Men Hanna har kommit över en mycket speciell bok som skrevs i en tid för länge längesen. Boken innehar en stor makt att förutse framtiden men det finns bara en person som kan läsa den på rätt sätt och den personen är Hanna. Hanna möter tack vare boken en rad omtänksamma människor, men det finns även personer som vill åt boken och Hanna för sin egen vinnings skull. Hanna och boken måste skyddas från att hamna i orätta händer.

Jag gillade inslagen av saga och de fina personbeskrivningarna, framförallt Hannas karaktär. Trots sitt utanförskap och sina problem med sina mamma är Hanna en väldigt självständig och stark person som inte låter sig utnyttjas eller luras av andra människor. Och visst är det synd om Hanna som har det kämpigt när boken börjar, men det blir aldrig någon riktigt dyster eller pessimistisk ton i boken trots det. Jag önskar dock att jag varit lite mer koncentrerad på boken under tiden jag läste. Jag tappade bort mig lite i slutet, läste utan att vara närvarande så att säga, och därför kan jag väl inte ge ett helt rättvisande betyg heller. Men klart godkänd och trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar