torsdag 31 mars 2011

Kapitulera omedelbart eller dö

Gillar verkligen titeln till Sanne Näslings debutroman Kapitulera omedelbart eller dö. Berättelsen om bästisarna Lovely och Mary är heltokig, rolig och originell och jag älskar den! Tjejerna går på högstadiet, alla tycker att Lovely är totalt utflippad men Mary älskar henne. Tjejerna är barnsligt lekfulla och totalt knasiga men samtidigt intellektuella och mogna för sin ålder. De drömmer om att flytta till London, för fantasisamtal med författare och kända personer och varje tillfälle i livet kräver en egen nyans av nagellack ("Every girl should own at least one shade for each occasion"). Men bakom den medryckande livslustan döljer sig allvarliga inslag. Mary för fantasisamtal med sin döde pappa som hon aldrig träffat och försöker låtsas som att mammas nye kille Göran inte existerar. Lovely brottas med Yngve som hon döpt sin panikångest till, och både Mary och Lovely brottas med idioterna på deras högstadieskola.

Språket är originellt, tokroligt och rättframt. Kapitlena är korta och fyllda med engelska meningar, stulna låttexter och universala visdomsord som jag kommer att bära med mig. Det här är en bok att läsa om många gånger. Jag kan inte nog ösa beröm över Sanne Näslings debut och jag ser redan nu fram emot att läsa mer av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar