tisdag 26 april 2011

Spökhistoria med feel good-faktor

En av mina favoriter från förra året är Louise Arnolds Min osynlige vän. Under påsken har jag läst den fristående fortsättningen Sökes: Vilsna spöken. Artur Grå fortsätter även i uppföljaren att tjänstgöra som Toms osynlige vän och räddare i nöden, men han har kommit på att han kan dela med sig av sina kunskaper och lära ut andra vilsna spöken hur man blir en osynlig vän. Utan Toms godkännande annonserar Artur ut sina tjänster och plötsligt vallfärdas olika sorters spöken till Toms sovrum för att lära sig bli en Osynlig vän.

För Toms del är det bara att gilla läget. Men när man upptäcker att spöken runt om i landet plötsligt börjar försvinna måste Artur och Tom lägga fokus på att ta reda på vad som är i görningen istället för att utbilda nya osynliga vänner.

Sökes: Vilsna spöken är lika mysig att läsa som Min osynlige vän. Båda böckerna innehåller en stor dos humor, ett rikt och detaljerat språk och även om handlingen är något förutsägbar så blir åtminstone jag på riktigt gott humör av att läsa om Tom och Artur Grå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar