måndag 30 maj 2011

Mitt extra liv

Mitt extra liv är en grafisk roman skriven och illustrerad av Johan Unenge. Huvudpersonen Mattias bor i ett mindre samhälle som heter Hellevik. Hans fritid kretsar kring att spela Mortal combat, hänga med kompisarna och kolla när Hellevik Tigers dominerar i basket på hemmaplan. Och att drömma om Alva. Alva är nog den snyggaste tjejen han någonsin sett och hon går i hans klass. Tänk om han bara vågat prata med henne.

I klassen går också Albin. Mattias ogillar verkligen Albin. Dels för att han är högljudd och dels för att Alva verkar tycka han är häftig. Sen håller han hela tiden på med sitt snack om att Sverige borde skicka iväg alla invandrare och mörkhyade. Mattias tycker att Albin kan bli lite väl hetsig med det där snacket ibland men han försöker att inte bry sig för mycket. Det där har ju inte med honom att göra. Mattias är bara så less på allt snack om invandrarna som snor svenskarnas jobb och på alla som försöker få bort flyktingförläggningen från Hellevik. Det känns som att det är det enda folk snackar om i Hellevik numera. Förutom att Hellevik Tigers håller på att vinna ligan då.

En kväll när Mattias är ensam hemma knackar det på dörren. När han öppnar står där en kille från flyktingförläggningen. Han är på flykt från en mobb och ber om hjälp. Mattias måste plötsligt ta ställning. Men väljer han rätt?

Mitt extra liv är en mycket tänkvärd bok som tar upp många kluriga frågor om främlingsfientlighet och grupptryck och att våga stå för vad man tycker. Formatet med serierutor blandat med "vanlig" löpande text tyckte jag flöt på bra och gör dessutom boken lättillgänglig för de som inte är så vana läsare. Illustrationerna tycker jag dessutom fungerar förstärkande till texten många gånger och man får tack vare dessa en djupare inblick i Mattias tankar. Dock tycker jag att Mitt extra liv slutar väldigt tvärt. Någon form av avrundning hade jag gärna sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar