fredag 21 oktober 2011

Flickan i rött

Flickan i rött är skriven av den australiensiska författaren J.C Burke. Sextonåriga Evie upplever märkliga saker. Hon ser saker ingen annan tycks se. Detta har hon gjort ända sedan hon var liten, men hon har aldrig fått någon förklaring på varför hon upplever och ser saker. Hennes mamma vill inte veta av att dottern är annorlunda och därför pratar man inte om Evies förmåga hemma, och Evie döljer sin förmåga även för sina vänner. Men på senare tid har Evie, när hon tecknar, börjat teckna porträtt av personer hon aldrig träffat, personer som inte längre lever och för Evie är detta skrämmande upplevelser. Hon anar en större intensitet i sin förmåga som hon helt tappat kontrollen över. Evie börjar också drömma underliga drömmar där en okänd flicka uppträder iklädd Evies röda kofta. När Evie upptäcker att ett av ansiktena hon tecknat är identiskt med flickan i hennes drömmar, och att samma flicka är anmäld försvunnen, inser hon att hon måste lära sig att använda sin förmåga för att hjälpa flickan. Men vem är flickan i rött?

Det här är en spännande bok av thrillerkaraktär. Det är korta kapitel, vilket jag gillar, och som också bidrar till ett bra driv i berättelsen. Men ju längre in i boken jag kom desto mer kändes det som att thrillern förvandlades till en pusseldeckare, dessvärre en rätt så förutsägbar sådan. Jag tyckte dessutom att den spretade lite för mycket och innehöll lite för många sidospår. Jag förväntade mig lite mer av Flickan i rött och därför får boken endast ett halvljummet betyg från min sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar