tisdag 20 december 2011

De utvalda

Tankeläsaren är första delen i den blivande fantasytrilogi De utvalda av Kristin Cashore. Jag gillar ju inte fantasy överdrivet mycket, men det som lockade mig att läsa Tankeläsaren var att relationer sades stå i större fokus än mystiska och mytiska väsen. Dessutom så har flera av eleverna på skolan jag jobbar på fullkomligen slukat boken och direkt frågat om nästa del (som inte kommer ut förrän i maj 2012). Så det är klart man blir nyfiken då.

I en värld där sju kungadömen härskar föds det ibland barn med olikfärgade ögon. Dessa barn utmärker sig genom att ha speciella egenskaper, eller gåvor, och vanliga människor fruktar dessa Särlingar som de kallas. Det är kungens privilegium att utnyttja särlingarna och deras gåvor för egen vinnings skull och som så många andra särlingar arbetar Katsa för sin kung. Katsa är född med dödandets gåva och ända sedan hon lärde sig att kontrollera sin särlingsgåva har hon fått springa kungens ärenden för att driva in skulder, ge betalt för oförrätter eller hota kungens fiender. Katsa avskyr det hon tvingas göra mot andra människor och har i hemlighet startat Rådet, en motståndsrörelse som försöker skydda befolkningen från de ärelystna och grymma kungarna. Trots detta ser Katsa inte ljust på sin egen framtid, hon vet att hon för alltid kommer att vara tvungen att utföra sin kungs befallningar.

Men allt förändras när hon möter prins Po, en särling med tankeläsandets kraft. Po kan inte bara mäta sig med henne i strider utan han förstår också hur det känns att betraktas som speciell och stå utanför. Kärlek uppstår och Katsa får mod till att bryta med sin kung och följa med Po för att kämpa mot en ondskefull kung. Under resans gång får Po och Katsa oanade insikter om sina gåvor men också föraningar om att den ondskefulle kungen kanske döljer fruktade särlingskrafter.

Jag är inte helt entusiastisk efter att ha läst Tankeläsaren. Men jag får väl hålla med om att den stundom lyckas bygga upp spänningen och skapa ett riktigt bra driv i handlingen. Här finns behållning både för romantikern, fantasyfantasten och för den som föredrar action och äventyr. Men det här är inte riktigt my cup of tea och jag känner mig inte speciellt uppslukad av vare sig handling eller huvudpersoner.  Del två, Monstrets dotter lär jag inte kasta mig över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar