tisdag 3 januari 2012

Metro 2033

Metro 2033. Den sista tillflykten är den ryske journalisten Dmitrij Gluchovskijs romandebutHandlingen bygger dels på sovjetiska myter om en hemlig stad under jorden och på det faktum att Moskvas metro byggdes för att kunna motstå en kärnvapenattack. Metro 2033 har gjort succé i Ryssland och boken har även blivit Gluchovskijs internationella genombrott. Det har till och med skapats ett datorspel som bygger på boken. 

I Moskvas metro har människorna tagit sin tillflykt efter de sista krigen. Den atombombssäkra tunnelbanan är enda säkra platsen sedan världen ovan jord förgiftats och förstörts av kärnavfall. Nere i det enorma tynnelbanesystemet har nya samhällen med olika styrelseskick bildats som kämpar om utrymmena i tunnlarna, vattenfilter och elaggregat. Men man kämpar även mot de livsformer som uppstått ovan jord efter kärnvapenkriget. En ny människoliknande varelse försöker tränga sig ner i metrons utrymmena och människorna i tunnelbanan är ständigt på vakt inför hotet uppifrån. Men det verkar nästan som att någon eller något redan har invaderat en del av tunnlarna. Människor försvinner oförklarligt och en rädsla sprider sig likt en pestsmitta från tunnelbanestation till tunnelbanestation.

Den tonårige Artiom stöter en dag på en man som kallar sig Hunter. Han har en teori om vad som håller på att ske nere i metron. Artiom får i uppdrag att föra Hunters budskap vidare till personer som kan hjälpa till i kampen mot hotet uppifrån och i tunnlarna. Men för att nå fram med Hunters meddelande så måste Artiom ge sig ut på en livsfarlig vandring genom myllret av tunnlar, schakt och stationer där okända faror lurar bakom varje krök.

Trots att jag är väldigt svag för dystopier hade jag lite svårt att komma in i boken. Den har en ganska smygande inledning och de många ryska namnen är lätt att haka upp sig på. Tack och lov finns det en karta över metron samt förklaringar till många ord och referenser som förekommer i boken. Men det faktum att jag kände mig nödd till att hela tiden kolla upp på kartan var huvudpersonen befann sig bidrog till ett sämre flyt i min läsning och inledningsvis störde detta mig väldigt mycket eftersom jag är van vid att mer eller mindre bara kunna plöja igenom en bok. Efter ett tag vande jag mig dock och kunde istället börja njuta av en lite mer krävande läsning.

Metro 2033 är en väl genomarbetad debut med filosofiska drag. Stämningen i boken är rå och mörk och Gluchovskij lyckas riktigt väl med att beskriva den smutsiga, mörka och tärande miljön nere i tunnlarna. Efter att till en början känt en aning motvilja i min läsning så är jag efter att ha läst hela boken väldigt positivt inställd. I sin helhet har Metro 2033 ett riktigt bra dramaturgiskt upplägg och handlingen blir aldrig förutsägbar. Det här är en riktigt bra ödesmättad dystopi som jag önskar att jag tagit mig tid till att njuta av redan från första sidorna. Kanske blir en omläsning så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar