torsdag 30 augusti 2012

Matchad

Det känns lite pinsamt, nästintill tabubelagt, att erkänna att jag den senaste tiden drabbats av läskramp. En bokälskande bibliotekarie ska väl mer eller mindre få sitt dagliga energiintag via litteraturen, tycker man. Men till och med jag kan tappa läslusten ibland. Som tur var så blev jag tipsad att läsa Matchad av Ally Condie som jag förvisso haft ögonen på, men som jag inte riktigt haft tid till att läsa, och äntligen fick min läslust en revival! Äntligen hittade jag en bok att leva mig in i och gå och längta efter att få smyga till mig en liten lässtund med.

I en framtid där Samfundet bestämmer allt behöver man inte själv välja vad man ska utbilda sig till, jobba med eller vem man ska gifta sig med. Du behöver inte ens vara orolig för om och när du ska dö. Samfundet har räknat ut att den optimala tidpunkten för att dö är när man fyller 80 år. Då har du hunnit leva ett fullgott liv, du har hunnit arbeta och tjäna samhället, säkra din avkomma och du har inte hunnit bli för gammal för att drabbas av plågsamma åldersrelaterade sjukdomar som så ofta drabbade människan förr i tiden.

Cassia har full tilltro till Samfundet och känner en trygghet i att någon annan hjälper till med att ta livets viktiga beslut åt en. På sin sjuttonde födelsedag har Cassia turen att få gå på banketten som är den festliga tillställningen då man blir matchade med sin blivande make/maka. Det här är en dag Cassia har sett fram emot sedan hon var liten och hon ska äntligen få veta vem Samfundet valt som livspartner åt henne.

Cassia har den sällsynta turen att bli matchad med sin barndomsvän Xander. De flesta blir matchade med någon helt okänd person som kanske bor hundratals mil bort så därför känner sig både Cassia och Xander lyckligt lottade. Även om Cassia känner Xander utan och innan får hon som brukligt är en liten silverask som innehåller ett mikrochip med information och fotografier på Xander, men när hon sätter på bildskärmen för att kolla om det finns något om Xander som hon inte känner till, flimrar istället en annan killes ansikte fram. Och det är ansiktet på Ky, en kille som Cassia också känner.

Ky betecknas som en avvikelse, någon som aldrig kommer att bli matchad. Men hur har han då kunnat hamna på mikrochipset? Cassia kan inte tro att Samfundet kan göra fel. De har alltid rätt, men tvivlet börjar nu gro i henne. Kan Samfundet ha parat ihop henne med fel person? Cassia blir nyfiken på Ky och börjar umgås med honom. Tack vare Ky öppnar Cassia upp ögonen och hon börjar ifrågasätta det system som tidigare stått för all trygghet i hennes liv. Men när hon börjar inse att hon utvecklat känslor för Ky bli hon osäker på om det faktiskt är hennes egna känslor eller om det kan vara Samfundet som försöker manipulera henne.

Matchad är en av de mer lyckade dystopierna som kommit ut efter Hungerspelen och berättelsen påminner både om Lois Lowrys Den utvalde och till viss del även Delirium av Lauren Oliver som kom ut ungefär samtidigt som Matchad. Men till skillnad från Delirium, som jag hade så stora förväntningar på, så är Matchad inte alls så förutsägbar i sin intrig och medan jag kände besvikelse och dystopimättnad efter att ha läst Delirium så väcker Matchad istället nyfikenheten hos mig och jag kommer att vänta otåligt på att nästa del i trilogin kommer ut. Dessvärre får jag ge mig till tåls. Korsad kommer ut först i januari 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar