söndag 23 september 2012

En ö i havet

Annika Thors En ö i havet är första boken i serien om de två Österrikiska flickorna Steffi och Nelli som evakueras från Wien till den Göteborgska skärgården. Det här är en bok jag läste när jag gick i skolan, det förvånar mig inte om det var i samband med undervisning av Andra världskriget, och som jag minns att jag tyckte mycket om. Nu har jag läst om den i samband med att det återigen är dags för bokprat på Andra världskriget-böcker, och berättelsen håller fortfarande.

Steffi och Nelli är tolv respektive åtta år när de kommer till Sverige. Steffi har lovat sin mamma att ta hand om sin lillasyster och på båten till Sverige beskriver Steffi vad som väntar dem. Hon målar upp bilder av ett semesterparadis med palmer och sandstränder, men ön i Göteborgs skärgård infriar inte förväntningarna. Allt som finns är hav och sten, det känns som att de hamnat vid världens ände. Dessutom hamnar Steffi och Nelli i olika familjer. Medan Nelli trivs med sin värdfamilj och snabbt anpassar sig, lär sig svenska och får nya vänner, så har Steffi det mycket svårare. Hennes värdmamma, tant Märta, är sträng och slösar inte med känsloyttringar och i skolan retas Steffi för sitt mörka hår och sin tyska brytning.

På radio följer man nyheterna om det pågående kriget och i brev från föräldrarna anas hur livet för Wiens judiska befolkning blir svårare och utsikterna på att Steffi och Nelli ska återförenas med sin mamma och pappa blir allt mörkare.

En ö i havet är en roman som snabbt griper tag i en. Det jag reagerade mest på när jag nu läste om boken var hur hemskt det kändes att läsa om hur både Steffis och Nellis fosterföräldrar lurar flickorna till att omvända sig till kristendomen, "den rätta tron". För hur välvilliga de än är så är det ju ett rent övergrepp de utsätter barnen för, att frånta dem deras religiösa ursprung. Och säkerligen genomgick flera judiska flyktingbarn denna behandling. Det skvallrar en del om de värderingar som fanns angående judar och likaså speglar mobbingen av Steffi de nazistiska värderingar som fanns bland många svenskar under denna tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar