söndag 23 september 2012

Vykort från ingenmansland

Jag blev så förvånad över att jag faktiskt gillade Vykort från ingenmansland så mycket som jag faktiskt gjorde. Till en bokklubb jag är med i skulle vi häromveckan ha läst Dansa på min grav, som liksom Vykort från ingenmansland är skriven av Aidan Chambers. Jag fick tag på en gammal översättning som jag helt gick bet på. Fy, vad träig den var att läsa. Jag fick absolut ingen känsla för själva berättelsen och det slutade med att jag lade ifrån mig boken halvvägs igenom den. Men det var en ren njutning att läsa denna bok av Aidan Chambers! Det här bekräftar bara faktumet av betydelsen av rätt översättare.  Heja Katarina Kuick, säger jag bara!

Jacob Todd, 17 år, har kommit till Amsterdam för att besöka sin farfars grav och deltaga i en minnesceremoni över de som stupade vid slaget om Arnhem 1944. Egentligen skulle hans farmor varit med också, men på grund av sjukdom har hon varit tvungen att stanna hemma i England och Jacob får på egen hand utforska Amsterdam. I Amsterdam finns också Geertrui som 1944 var 19 år gammal och befann sig i Arnhem. Hennes familj hjälpte de allierades soldater och Geertrui tog hand om och vårdade Jacobs farfar som skadades svårt vid slaget vid Arnhem. Geertrui och Jacobs farmor har genom alla år hållit kontakt med varandra, men nu ligger Geertrui på sin dödsbädd och vill gärna berätta för Jacob om hans farfar innan det är för sent. Och det Jacob får reda på är en väl bevarad hemlighet som skakar om honom rejält och ställer honom inför ett svårt dilemma.

Jacobs berättelse som kretsar kring hans upplevelser i Amsterdam varvas alltså med Geertruis berättelse och redogörelse för vad som utspelade sig i och kring Arnhem efter de allierades misslyckade militära operation och Geertruis berättelse skulle egentligen kunna utgöra en egen bok bara i sig. Men tillsammans med Jacobs historia kopplar Chambers ihop dåtid och nutid till en komplex helhet.

Vykort från ingenmansland är en underbar läsupplevelse och jag är imponerad av hur mycket Chambers får med i sin berättelse utan att det blir konstlat. Här finns Jacobs identitetssökande, som inte bara handlar om hans funderingar kring sin sexualitet utan också handlar om var någonstans han hör hemma och Chambers får med debatten kring dödshjälp och ger utrymme till existentiella funderingar. Och jag blev alldeles till mig när Tessel på sidan 193 utbrister att hon tycker illa om att man tjatar om kriget "...som om det var det enda som hänt i hela historien." för så kan jag också tycka ibland. Det är Andra världskriget hit och Andra världskriget dit, och även om det det spelat en mycket stor och avgörande del i Europas historia så tycker jag, utan att på något sätt vilja förringa allt som hände under Andra världskriget, ibland att andra historiska händelser hamnar i skymundan. Insiktsfullt. Den här boken ger så väldigt många uppslag till diskussionsämnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar