onsdag 5 september 2012

Mörkt liv

Ännu en bok jag länge haft för avsikt att läsa och som jag nu kan checka av på listan är Kat Falls Mörkt liv. I en framtid så har stigningen av havsnivån fått stora landmassor att rasa ner i havet och det finns numera ytterst begränsade områden kvar som fortfarande är beboeliga. Några pionjärer har därför valt att bosätta sig under havsytan, nere i havsdjupen. De kallar sig själva för nybyggare och lever som jordbrukare på havsbotten där de odlar mat som de sedan säljer vidare till ytborna.

Ty är femton år och anses vara speciell eftersom han är det första barn som vuxit upp helt och hållet under havsytan. Precis som alla andra som tillbringat lång tid under havsytan så skimrar Tys hud eftersom han levt på en kost bestående av självlysande fisk. Detta gör att havsborna ofta blir utstirrade av ytborna när de till exempel besöker handelsstationer vid ytan och Ty har mer än en gång blivit utsatt för detta. Dessutom går det rykten om att de som vuxit upp i havet har speciella mörkergåvor och det händer att Ty får jobbiga frågor om detta. Det må finnas många faror med livet under ytan, men Ty trivs utmärkt med sitt liv i havet och han har redan stakat ut sin framtid här nere.

En dag när Ty är på upptäcksfärd hittar han en övergiven ubåt och när han tar sig in i den finner han väggarna helt täckta av blod. Inne i ubåten stöter han på Gemma, en ytbo i hans egen ålder, som desperat försöker hitta sin äldre bror som hon inte hört av på ett tag. Ty inser att han måste hjälpa denna havsoerfarna tjej tillbaka, men allt tar en oväntad utveckling när pirater plötsligt attackerar dem. 

Som bakgrund till den spännande berättelsen anas ett samhälle som styrs av en korrupt regering som är upphov till orättvisor och ett hårt liv för ytborna. Nybyggarna har det bättre på många sätt och vis, men problemen med pirater är omfattande och hotar lugnet på havsbotten.

Mörkt liv är spännade och actionspäckat från första sidan och man mer eller mindre kastas rakt in i (eller ner i) en helt ny värld. Och det är lite här det brister för mig, det är så mycket nytt, så många tekniska prylar och farkoster med flashiga namn som jag inte lyckas få tydliga bilder av medan jag läser. Jag önskar helt enkelt bättre beskrivningar av dessa. Det är möjligt att jag hänger upp mig lite väl mycket på dessa för miljöbeskrivningen i övrigt har jag inga problem med att föreställa mig. Hela undervattensmiljön är skickligt levandegjord och intrigen spännande och händelserik.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också det var jobbigt med alla tekniska termer och benämningar på grejer man inte har en aning om vad det är. Det tog ett tag att komma förbi allt det där och vänja sig - och det är inte säkert att alla är lika envisa som vi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, precis. Men jag tänker mig att om man bara har teknikintresse så är det nog lättare.

      Radera