torsdag 25 oktober 2012

Augusprisnomineringarna

Nomineringarna till Augustpriset 2012 tillkännagavs i veckan. Till skillnad från förra året då jag faktiskt hade läst flera av de nominerade barn- och ungdomsböckerna så har jag inte läst en enda av årets nominerade. Faktiskt är det till och med så att jag både missat någon bok samt ratat någon annan för att jag inte tyckt den verkat intressant nog. Hmm, får väl ge det en ny chans. De böcker jag känner mig mest nyfiken på att läsa är de böcker som gått mig helt förbi, nämligen Mårten Melins diktsamling Jag är världen samt ABC-boken ABC å allt om D av Nina Ulmaja. Kul också att en grafisk roman blivit nominerad, Sofia Malmbergs Elin under havet är faktiskt den enda som jag sen tidigare haft sug efter att läsa.


Övriga nominerade i barn- och ungdomskategorin är:
Emmy Abrahamsson, Only väg is upp
Moa-Lina Croall, Jag blundar och önskar mig något
Pija Lindenbaum, Jag älskar Manne

På vuxensidan är jag mest sugen på att läsa Cilla Naumanns Springa med åror som ska innehålla samma gestalter och utspela sig på samma plats som i 62 dagar. Alltid intressant att läsa om en berättelse ur ett annat perspektiv. Sen blir jag väldigt sugen på att läsa Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling som tidigare skrivit fackboken Pol Pots leende som handlar om folkmorden i Kambodja och den svenska vänsterns aningslöshet. Läste boken för några år sedan efter att ha varit i just Kambodja och blev starkt berörd minns jag. Sång till den storm som ska komma är en fiktiv berättelse om Sar, mannen som senare ska bli känd under namnet Pol Pot.

Här kan man hitta en lista över samtliga nomineringar samt motiveringarna. Augustpriset tillkännages och delas ut 26 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar