onsdag 17 oktober 2012

Stolthet och fördom

Yes, nu är den läst! Som tonåring ÄLSKADE jag miniserien Stolthet och fördom, men boken har inte blivit läst. Förrän nu. Och anledningen är att vi ska läsa När döden kom till Pemberley av P. D. James i en av bokcirklarna jag är med i. Och då P.D. James påbörjar sin berättelse sex år efter att Austens slutar, med samma miljöer och karaktärer, så föll det sig väldigt naturligt att först läsa Stolthet och fördom.

Känner man nu inte till Stolthet och fördom så handlar romanen i stora drag om systrarna Bennet som deras mor, Mrs Bennet försöker få bortgifta. I centrum står Elizabeth Bennet som håller sin äldre syster Jane allra kärast. När den förmögne Mr Bingley med sällskap flyttar in i trakten verkar det till en början som att Janes lycka snart kommer att bli fullkomlig. Men Janes stundande förlovning och lycka tycks stöta på hinder. Och Elizabeth är övertygad om att det är Bingleys gode vän Mr Darcy som sätter käppar i hjulet. Mr Darcy är den förmögne, högt eftertraktade och stilige, men ack så stolte ungkarlen som kämpar förgäves mot att hålla sina ömma känslor för den självsäkra Elizabet stången. Och Elizabeth som bestämt sig för att avsky Mr Darcy tvingas efter snåriga turer att ändra uppfattning om honom för att sedan helt och hållet ge sitt hjärta till honom.

Även om jag nu är bekant med handling och karaktärer så fullkomligt slukade jag Stolthet och fördom. Det här är ett typexempel på en utmärkt klassiker! Förvisso så läste jag nu inte nyöversättningen från 2011 som säkert hade varit enklare, och visst var det lite motigt till en början med alla långa omständliga ord som staplades på varandra. Men så utomordentligt underhållande läsning ändå! Fantastiska personporträtt och härliga engelska miljöer. Och det är romantiskt så det förslår, utan att ens de lyckliga tus läppar mötas en endaste gång. Jag är redo att underkasta mig Miss Jane Austens övriga verk. Funderar också skarpt på att köpa en dvd med miniserien från 1995 och hålla ett Stolthet och fördoms-maraton snarast!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk maraton-idé! Jag hade hela serien på vhs förut och har den nu på dvd och har plöjt igenom den många gånger...nu blir jag sugen på att göra det igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 99 kr på cdon! Trycker på KÖP-knappen nu!

      Radera