fredag 23 november 2012

Flaggan i topp Lindbäck!

Riktigt bra av Johanna Lindbäck! Har förvisso inte läst alla titlar av Lindbäck, men Som om jag frågat är by far det bästa jag har läst av henne.

När nian ska börja är ingenting längre som vanligt. Det började redan i våras när Johns bästa polare Lukas blev ihop med bästa tjejpolaren och barndomskompisen Saga. Bara så där, och utan att någon av dem med ett ord nämnde nåt för John. Plötsligt var det bara ett faktum. Och det är också ett faktum att John numera känner sig som femte hjulet i deras närvaro.

Hemma är det också kaos. Mamma och pappa tar en paus, efter nästan tjugo års äktenskap, och det vet man ju vad det innebär. Kan de inte bara säga direkt och rakt ut att det blir skilsmässa, istället för att hela familjen ska behöva må dåligt? Ingenting är kul längre, varken att spela fotboll eller hänga med kompisarna och John känner sig som den ensammaste av ensamma.
  
Lindbäck skapar med stor inkänning sina karaktärer. John är berättelsens jag och man är verkligen John när man läser Som om jag frågat. Och även föräldrar, kompisar och klasskamrater känns så träffsäkert och med så stor exakthet skildrade, så att man glömmer allt runt omkring sig medan man läser. Lindbäck får till alla små nyanser, både i det som händer och det som sägs, liksom i det som inte sägs. Och även om tonårsångesten bara dryper om John, så skriver Lindbäck med en lättsam och underfundig ton, som trots allt det jobbiga som händer, gör Som om jag frågat till feel-good-läsning. För med Lindbäck vet man att det brukar lösa sig till slut. Jag sträckläste och störtgillade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar