måndag 30 december 2013

Allegiant

att köpa hos adlibris eller bokus
Det är inte lätt att skriva något om en bok och dess innehåll utan att spoila alltför mycket, speciellt som det kommer att dröja innan den svenska översättningen kommer ut, men jag gör ett försök att skriva ned mina tankar om Veronica Roths Allegiant. Men lyfter också ett varnande finger för läsare som inte vill veta något i förväg!

Som jag längtade efter att få läsa den avslutande delen av Divergent-trilogin! Äntligen skulle jag få reda på alla hemligheter kring falangsystemet och varför hela Chicago verkade hållas skyddad från omvärlden. Tyvärr fick jag och Allegiant inte den bästa starten. Jag hade sett fram emot att isolera mig med den efterlängtade sista delen och bara plöja, men julen med släkt, familj och umgänge upphöjt till tusen kom emellan, och jag kunde bara stjäla till mig ett kapitel då och då. Inte bästa sättet att komma in i ett läsflow precis, och det är faktiskt först det senaste dygnet jag kunnat ta igen min förlorade lästid och på riktigt komma in i boken. Och tyvärr får jag säga att jag är långt ifrån så överväldigad som jag var efter att ha läst både Divergent och Insurgent.

Det mest intressanta var ju att få reda på de bakomliggande tankarna till varför samhället ser ut som det gör i Roths värld. Men efter att hemligheterna väl avslöjats så var det precis som att jag hamnade i ett slags antiklimax och all spänning bara försvann under mer än halva boken (för att i och för sig återvända under de sista hundra sidorna).

Tris och Tobias lyckas tillsammans med några andra välkända karaktärer från serien, fly Chicago för att ta reda på vad som finns utanför staden och för att slippa undan alla lögner de levt med. Men verkligheten utanför stadsgränsen avslöjar chockerande sanningar och handlar återigen minst lika mycket om att välja sida. Det visar sig att hela Chicago ingår i ett slags socialt och genetiskt experiment som "Bureau of Genetic Welfare", de ledande i vad som är kvar av USA, håller i. Chicago är inte den enda staden som dessa experiment pågår i, däremot är Chicago den stad i vilken experimenten hittills varit mest framgångsrika. I varje fall tills Evelyn Johnson och de falanglösa tog över makten och började sätta falangsystemet ur spel. The Bureau planerar därför att överge Chicagoexperimentet, vilket i praktiken innebär ett utplånande av Tris och Tobias alla vänner som är kvar i staden. Och så får det ju inte lov att bli.

Det blir lite tjatigt, tycker jag. Återigen handlar det om att man måste göra uppror mot en ny övermakt och återigen så är Tris och Tobias oense om hur man bör gå till väga. Det som däremot gör Allegiant lite mer spännande (förutom att man får hela experimentgrejen avslöjad för sig) är att det inte längre bara är Tris som är bokens berättare. Roth låter oss ta del av hennes berättelse utifrån både Tris OCH Tobias perspektiv.

Sen måste jag erkänna att jag faktiskt gillade slutet på Allegiant, trots den till en början chockerande effekt det hade på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar