lördag 25 oktober 2014

Allt som är

Finns t.e.x på bokus och adlibris
Janne Teller vill som alltid få sina läsare att fundera, tänka och reflektera. Jag tycker att hennes bok Intet är lysande och att Om det vore krig i Norden borde vara obligatorisk läsning på högstadiet och/eller gymnasiet. Allt som är är en novellsamling innehållandes åtta noveller, några har tidigare publicerats, andra är nya. Novellerna handlar bland annat om dödstraff och hämnd, våld och förtryck, slaveri och utnyttjande. Perfekta noveller att läsa i skolan när man till exempel ska diskutera etik och moral i skolan. Eller mänskliga rättigheter.

Alla åtta noveller är dock inte lika knivskarpa, enligt mig. Den turkiska mattan är en av novellerna som jag fastnar för mest. Helt enkelt för att jag berörs av hur den beskriver både respektlöshet gentemot andra kulturer såväl som den vite mannens tro på sig själv som överlägsen. Gult ljus är en annan novell, med slaveri som tema, som också den stannar länge i mitt sinne.

Tyvärr kan jag inte låta bli att ifrågasätta översättningen på sina ställen. Eller om det kanske är korrekturläsningen som skulle ha varit lite mer kritisk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar