söndag 30 november 2014

Sisterhood of the world Blogger Award

Siri på Sizzensblogg har bjudit in mig att deltaga i Sisterhood of the world Blogger Award. Jag bockar och bugar och ställer så klart upp!


Så här går det till:
Man tackar bloggaren som nominerade och länkar till dennes blogg. Sen ska man ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i inlägget. Så ska man svara på de tio frågorna som man fått för att slutligen själv nominera tio bloggare och ställa tio nya frågor.

Sizzen frågade följande:

1. Varför började du blogga om böcker?
Min blogg började mer eller mindre som ett arbetsredskap. Som bibliotekarie slukar jag mängder av böcker och skriver jag inte ner vad jag läst och vad boken handlar om så finns det inte en chans att jag ska kunna komma ihåg innehållet (såvida det inte är en exceptionellt så klart). Det jag skriver här i bloggen använder jag helt enkelt som underlag till bokprat. Det är anledningen till att jag började blogga. Men sen starten har bloggen vuxit lite till att bli mer än bara ett arbetsredskap. Det är ju trots allt rätt kul att skriva om böcker också.

2. Om du fick vara med i vilken film eller tv serie som helst, vilken skulle det vara? varför valde du just den tv serien/filmen?
Nä, här får jag vara tråkig; pass på den! Jag är för pragmatisk och vuxen för att kunna drömma mig in en annan värld än den jag själv lever i. Måste jag välja en så skulle det vara Historieätarna bara för att jag hade tyckt det vore spännande att prova på att leva i en annan tid (men som mig själv). Fast det hade blivit problematiskt eftersom jag är vegetarian. Och Erik Haag hade jag förmodligen tappat tålamodet på efter tio minuter.

3. Vilken är din favorit bok?
Det är en fråga jag absolut inte kan svara på. Jag har inte bara EN favoritbok! Det finns så otroligt många bra böcker, men några av favoriterna är Boktjuven av Markus Zusak, Liten parlör för älskande av David Levithan, Legend av Marie Lu (hela serien), Donna Tartts Den hemliga historien. Och så typ allt av Shaun Tan, David Levithan (igen). Bara för att nämna några.

4. Om du fick ge ut en bok, vad skulle den handla om då?
Nu skulle jag inte komma på tanken att skriva en bok, det är jag för lat för. Men om vi låtsas att jag var förläggare och fick bestämma vilka böcker som skulle ges ut, ja då skulle det med största sannolikhet bli en riktigt bra skräckroman eller dystopi (även om jag faktiskt (!) börjar känna en viss mättnad på dystopier nu). Eller så skulle det bli en sån där roman som formligen sprutar av skrivarglädje och där språket är så fantastiskt så att jag måste läsa om både rader, meningar hela sidor och stycken för att jag inte kan få nog!

5. Läser du helst tegelstenar eller tunnisar till böcker? isåfall varför?
Egentligen gillar jag tjocka böcker, men tiden räcker liksom inte till för tjocka böcker längre. (Av den anledningen har jag vare sig gett mig på Steglitsan, Wolf hall eller Ull som alla tre har varit hemma och vänt hos mig) Mellantjocka gillar jag bäst, men egentligen läser jag det mesta.

6. Vilket språk läser du helst på?
 Av ren lathets skull läser jag helst på svenska. Men jag det blir ändå en rätt så stor andel engelska romaner också.

7. En bok som du önskar dig i julklapp?
 Nä, men det gör jag inte. Däremot önskar jag mig tid så att jag hinner läsa och gotta ner mig i så många böcker jag bara kan.

8. Kollar du på några tv serier? vilka?
Jag kollar inte på så himla många tv-serier. En långkörare är dock Walking dead som jag fortfarande inte tröttnat på. Och så har jag och sambon, efter ett par avsnitt av första säsongen, precis börjat förstå den här hajpen kring Game of Thrones.

9. Vad läser du just nu?
 Ingelin Angerborns Hjärta av damm. Jag tycker om Angerborns böcker, men hade nog inte läst även denna om det inte vore för jobbets skull. På torsdag vankas det nämligen bokfika med ett gäng mellanstadiekids och boken som ska diskuteras är just Hjärta av damm!

10. Har du något mer intresse än böcker?
Det skulle i så fall vara öl. Och resor. Och lite hobbyfotografering.


Eftersom den här bloggutmaningen cirkulerat ett tag nu så tror jag knappast jag kommer att hitta så många nya som vill svara på frågor, men ett par ska jag i alla fall skicka vidare nomineringen till:

Bokdetektiven
Bokföring enligt Monika
Läsresan

Dessa frågor skulle jag vilja ha svar på:

1. Vilken bok har du läst om flest gånger?
2. Vilket är ditt tidigaste bokminne från barndomen?
3. Har du någon skämsbok i din bokhylla? Alltså en sådan som du aldrig skulle vilja erkänna för andra att du läst och tyckt om. Om ja, vilken?
4. En bok du skulle vilja läsa om?
5. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa inom den närmaste framtiden?
6. Vilken bok hoppas du tomten kommer med i år?
7. Bästa boktilltugget?
8. Vad läser du helst inte?
9. Om du fick skriva om slutet på en bok vilken bok skulle det vara och hur skulle din bok sluta istället?
10. Vilken bok har gjort störst intryck på dig 2014 (hitintills)?

Vem som helst som känner sig manad att svara på frågorna får så klart göra detta. Gärna i kommentarsfältet eller genom att länka till egen blogg i kommentarsfältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar