fredag 27 mars 2015

Jag ger upp!

Jag trodde verkligen att jag skulle gilla John Greens An abundance of Katherines (jag menar, hallå, det är John Green!) och det är en bok jag länge tänkt läsa. Men nu har jag i snart två veckor försökt och åter försökt läsa An abundance of Katherines utan att komma längre än halvvägs. Det går bara inte! Jag kommer inte in i berättelsen. Jag känner inget sug efter att veta hur det kommer att gå - trots att jag gillar den supernördige Colin Singleton och hans polare Hassan. Men det går helt enkelt inte. Först tänkte jag att det bara var matten i boken (mer om det strax) som ställde till det för mig, men även om jag hoppar över de delar som innehåller kurvor, uträkningar och ekvationer så tar jag mig inte in i romanen.

Läs mer på adlibris eller bokus
Det här handlar boken om i korthet: Tonårige Colin Singleton, ett nördigt underbarn (han är smart som få) har en ganska speciell egenhet - han dejtar endast tjejer som heter Katherine. Inte Kathy, Katti eller Catherine med C, stavningen är mycket viktig för att det ska uppstå ljuv musik. Hittills har han dejtat nitton Katherinor, och nitton gånger har han blivit dumpad. Klart killen är knäckt. För att Colin ska få annat att tänka på efter denna nittonde separation kommer hans (enda) polare Hassan på att man ska tillbringa sommarlovet med att göra en roadtrip genom USA och det är här matten kommer in. För Colin kan bara inte sluta tänka på alla sina nitton misslyckade förhållanden med olika Katherinor. Så för att förstå vad som gått fel varje gång och för att undvika framtida hjärtesorger försöker han komma fram till en ekvation som ska ge honom förklaringen och redskapet att undvika ännu fler misslyckade förhållande.

Jag brukar inte ge upp på en bok så som jag gjort med denna (brukar åtminstone skumma mig igenom till slutet, dock inte denna gång) så jag ser detta lite som ett nederlag och jag är rätt besviken på mig själv. Här finns liksom gillapotential med Greens rappa dialoger och humor och de starka personligheterna hos hans karaktärer. Men, nope, nix. Går inte. Det här var inte min typ av bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar