fredag 23 september 2016

Så funkar internet

Finns t.ex på adlibris och bokus
Internet är en så väldigt självklar del av våra liv idag att få nog ens funderat på hur det egentligen funkar. Allra minst de som är uppvuxna med att ständigt vara uppkopplade. Vad då ettor och nollor? Vad är en byte? Och är det nån skillnad mellan byte och bit? Hur kan bilder överföras från en dator till en annan, hur hittar egentligen en sökmotor det vi vill få svar på? Och vad fanns innan internet? Detta är bara några av frågor som ställs och förklaras i Karin Nygårds Så funkar internet - en faktabok för barn som är minst lika informativ och användbar för vuxna.

Jag har lärt mig jättemycket om allt från internets tidigaste dagar, begrepp, som jag visserligen känner igen men inte riktigt förstått, till hur tekniken samordnas över världen och detta kommer med all säkerhet att bli min go to-bok när jag behöver hitta förklaringar till begrepp som till exempel rör informationsteknik. Nygårds är noga med att hålla ett tydligt pedagogiskt barnperspektiv som också uppmanar till netikett och att vara källkritisk och all fakta presenteras tillsammans med Johanna Kristianssons fina illustrationer. Men, som sagt, strunt i att den vänder sig till barn - det här är en superbra och efterlängtad faktabok som ALLA kan ha användning av.

Boken avslutas med ett kuriosakapitel om hur vårt informationssamhälle utvecklats under hundratals år från att skicka brev via postiljoner till att streama ljud och bild över nätet. Undrar vart det ska sluta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar