torsdag 23 april 2020

Creepypasta

Länk till adlibris och bokus
Creepypasta. Spökhistorier från internet är en omarbetad nyutgåva av den Jack Werner kom ut med 2014. Ordet creepypasta, har jag nu fått lära mig, kommer av copy paste, alltså att man kopierar och delar med sig av exempelvis olika berättelser på nätet, i creepypastans fall är det alltså mer eller mindre ruggiga historier eller spökhistorier med anonyma berättare varför historierna känns mer äkta och får status som vandringssägner.

I Jack Werners Creepypasta får vi läsa om numera klassiska skräckhistorier som Getmannen och Slenderman, konspirationsteorier och diverse experiment på människor. Varje berättelse analyseras av Werner där han går till botten med berättelsens ursprung och hur olika fenomen har uppstått och spridits. För den riktigt nördige är detta med andra ord mumma. För den som inte har lika stort intresse av att dissekera skräckhistorierna så går det å andra sidan lika bra att bara läsa creepypastorna, något jag emellanåt kände mig manad att göra. För även om det är intressant att läsa analyserna så förstör det också lite av skräckupplevelsen kan jag tycka.

Det bästa är antagligen att läsa lite i boken då och då, åtminstone upplevde jag att jag tröttnade på de många analyserna och ännu bättre hade kanske varit att lyssna på berättelserna som man många gånger känner igen från Creepypodden, om man nån gång lyssnat på den. Ett helt kapitel ägnas för övrigt också åt Creepypoddens tillblivelse. Creepypasta är hur som helst en seriöst och noggrann skriven bok som, om man vill, kan läsas från pärm till pärm, men som jag personligen rekommenderar att läsa i små portioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar