fredag 24 februari 2023

Zombierella

Länk till adlibris och bokus
Jag tycker det är roligt med parafraser. Det är igenkänning och ändå är det något innovativt och nytt. Joseph Coelho gör i Zombierella - en askungesaga en läskig-rolig variant (med visst mått av äckel-inslag) av Askungen. De sedvanliga ingredienserna finns med; föräldralös stackars flicka som hunsas av en elak styvmor och sina styvsystrar, en prins och en stundande bal på slottet och så klart förtrollningar som bryts vid tolvslaget. Och inte minst en tappad sko, nej, jag menar fot. 

Berättelsen om Zombierella följer på en ramberättelse om en gammal bibliotekarie som kommer över en sektion gamla böcker som numera hålls inlåsta då de efter att inte ha blivit lästa på många år förfallit, förruttnat - blivit dåliga helt enkelt. Jämte Zombierella återfinns böcker som Monsterrosa, Den ohyggliga ankungen och Pojken som spydde varg och kanske att vi får läsa även dessa sagor så småningom då Zombierella utger sig för att ingå i en serie skräckhistorier under namnet Sagor från skuggsidan

Jag gillar som sagt detta, det är lite kul och det enda jag kan tänka mig att anmärka på skulle vara översättningen från engelska som jag tycker haltar lite ibland. Den här gör sig nog bäst att läsa på originalspråk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar