onsdag 29 augusti 2012

Instängd

Den produktive Torsten Bengtssons senaste ungdomsbok, Instängd, handlar om utanförskap, mobbing och hämnd, men också om sommarlov och första kärleken.

Leo avskyr verkligen Gustaf och Carl som går i samma klass som honom. De är klassens mobbare, och även om det inte bara är Leo som är utsatt, är det honom som de är på allra mest. Bland annat tar de foto på honom naken i duschen efter idrotten och lägger ut på internet. Det har gått så långt så att Leo fantiserar om att skrämma dem till döds i ett ödehus och han skriver till och med en uppsats på svenskan om det.

Nu är det dock sommarlov och Leo slipper sina plågoandar i flera veckor. Han och hans mamma ska tillbringa sommaren i en stuga på landet som mamman ärvt. När Leo kommer dit får han en chock. Det visar sig nämligen att Nora som går i hans klass och som Leo är hemligt förälskad i, tillbringar sommaren i stugan bredvid. Leo och Nora har knappt pratat med varandra tidigare, men den här sommaren blir början på en ny vänskap och till och med något mycket mer än så.

Nora och Leo snackar mycket om klassens mobbare, och de börjar smida planer för hur de kan hämnas när skolan väl börjar igen, vilket de också gör. Men berättelsen slutar likväl lyckligt och med en, för min smak, lite väl tydlig moralkaka.

Bengtsson skriver som vanligt lättläst och enkelt. För ovana läsare är det perfekt med de korta meningarna, men som van läsare blir det väldigt hackigt att läsa. Men Bengtsson lyckas ändå väl med att ge liv åt Leo, och även om jag inte kände mig jätteengagerad i berättelsen, så tror jag att boken kan locka till läsning, inte minst tack vare ett snyggt bokomslag. Jag känner mig dock lite lurad av detta omslag som jag tycker lovar mer kalla kårar längs ryggraden än vad berättelsen faktiskt gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar