fredag 3 januari 2014

Summering av läsåret 2013

2014! Nytt år och ett helt år att fylla med böcker och läsning! Även om mitt läsintresse fokuserar på ungdomsböcker, tycker jag ändå att mitt läsår 2013 blev rätt varierat med allt från börja-läsa-böcker till vuxenromaner och facklitteratur. 153 böcker (ljudböcker ej inräknat) totalt räknar jag ihop till under 2013. Att sätta ribban på 155 böcker i år, är väl därför inte en alltför orimlig målsättning?

Det är rysligt svårt att plocka ut bara ett par favoriter av alla dessa 153 böcker, men jag ska försöka göra en någorlunda rättvis summering.

Att de två Semlan och Gordon-böckerna från 2013 hamnar på listan över favoriterna är inte direkt otippat, men att jag skulle gilla Ali Lewis Världens ände så mycket var lite mer förvånande. Och efter idogt tjatande från en elev så tog jag mig till slut tid att läsa första Percy Jackson-boken, vilken jag också blev väldigt positivt överraskad av. (Nu behöver jag bara få tummen loss att läsa resterande delar i serien)

Några  dystopier har jag så klart hunnit med också under 2013. Veronica Roths Divergent tog mig med storm och del två i serien, Insurgent, knockade mig faktiskt ännu mer. Tyvärr kände jag inte att avslutande delen, Allegiant, levde upp de till de två första böckerna, men detta hindrar mig absolut inte från att se fram emot filmen Divergent, som kommer på bio under våren.

Marie Lus Legend var också helt fantastiskt spännande och jag ser stor potential i denna serie. Jag kan som vanligt inte hålla mig till att fler delar översätts till svenska och ska precis till att kasta mig över del två, Prodigy, på engelska. 

En favorit i repris var så klart Donna Tartts Den hemliga historien, en bok som står sig trots flera omläsningar redan. Av 2013 års lästa vuxenromaner är det annars Julie Otsukas Vi kom över havet som sticker ut mest. Och jag måste nämna Katarina Kieris härliga språkglädje i Mellan dig och dig, Meg Rosoffs Moose baby bjöd helt klart på flest asgarv och David Levithan har hittills aldrig gjort mig besviken. Jag, En bjuder på ett mycket intressant tankeexperiment. En bok från 2013 som jag skulle vilja läsa om är Kelly Barnhills Spegeln. Fantastisk stämning. Men jag har fortfarande den där känslan av att jag missat något.

Här är så många böcker från året som gått som jag skulle vilja nämna, som givit mig fina lässtunder, skratt, tårar och som väckt tankar och bjudit på klokskaper. Men det finns ju inte plats för alla. Men om jag bara får lov att rekommendera en endaste bok från 2013 så kan det inte bli någon annan än Arne Svingens Balladen om en bruten näsa. Så fantastisk. Lätt bästa boken i år!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar