onsdag 30 april 2014

Eleanor & Park

se mer på adlibris eller bokus
Jag var supertaggad inför att läsa Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Jag hade hört så mycket gott om boken och det lät som en berättelse precis i min smak. Men en bit in i boken började jag faktiskt fundera över all hajp. För jag kunde inte förstå vad det var som skulle vara så fantastiskt med den här romanen.
Fantastiskt språk hade jag hört... Nja.. det var väl ok, inget speciellt, liksom.
Finstämd och vacker kärlekshistoria, hade jag också fått höra. Nja... sockersöt och sliskig, skulle vilja påstå.

Eleanor & Park utspelar sig i Omaha och handlar om två udda tonåringar som möts en morgon på skolbussen. Eleanor är ny i skolan och som ny, storvuxen med konstiga kläder och knallrött hår så passar hon absolut inte in någonstans. Park, är den enda på skolbussen som erbjuder Eleanor ett säte att sitta på och denna plats är den enda som Eleanor vågar sätta sig på framöver.

Park är en helt vanlig sextonåring, men som halvkorean, i ett i övrigt väldigt homogent och vitt samhälle, tror han att han sticker ut mer än vad han gör och han vill till en början på inga vis ha nåt att göra med Eleanor då detta kan få Park att falla nedåt på den sociala stegen. Men det är ändå nåt speciellt med den här nya tjejen, tycker Park. Tycke uppstår så småningom - och mer därtill! Park och Eleanor är varandras själsfränder! Fåglar sjunger, cheruber skjuter pilar och nu när kärleken visar sig vara ömsesidig borde alla problem i världen vara som bortblåsta! Men icke. Eleanor har det tufft hemma med en elak styvpappa, en fattig familj, och som storväxt tonårstjej är Eleanors självförtroende inte det bästa. Dessutom mobbar de andra tjejerna i skolan henne. Och Park vågar till en början inte erkänna att han blivit kär i den tjocka konstiga tjejen.

Jag läste Eleanor & Park i min bokklubb, något jag i efterhand tycker var himla bra för tack vare diskussionerna kring boken kunde jag se fördelarna med romanen; den har sina poänger. Men detta ändrar inte min allmänna inställning: jag känner fortfarande inget speciellt för vare sig berättelsen eller karaktärerna och boken innehåller en alldeles för stor portion puppylove för min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar