torsdag 30 oktober 2014

Lite mer än en kram

Läs mer på adlibris eller bokus
Jag har inte läst någon av Hans-Eric Hellbergs Puss eller Kram-böcker, men förstår jag saken rätt så är Mårten Melins Lite mer än en kram något av en uppdaterad version av Hellbergs böcker. Och med tanke på att Hellbergs böcker kom ut under tidigt 1970-tal, så kan det ju tyckas vara mer än hög tid för något nytt.(Självklart har det sedan 70-talet kommit ut andra böcker för unga som handlar om sex, men dessa tenderar att vända sig till en något äldre tonårsmålgrupp)

Har du, precis som jag, inte heller läst Hellbergs böcker? Då bör jag kanske förtydliga att vi snackar ungdomsroman för lägre tonåren som handlar om hångel, onani, sex och snuskiga fantasier. Typ allt det där som man ofta tänker väldigt väldigt mycket på under puberteten. Och som kan vara väldigt rysligt mycket pinsamt att prata om i den åldern, hur nyfiken man än är! Och att som vuxen prata med barn om sexualitet kan minsann vara minst lika jobbigt. Så just därför är det bra att Melin vågar prata och berätta om det i sin bok. Och dessutom väver in en massa olika funderingar kring sexualitet, kärlek, känslor, porr, är-jag-normal-tankar, som gör berättelsen så mycket mer nyanserad. Att därför säga att detta inte är nåt annat än en sex-bok för unga är rätt så grovhugget. Visst finns här några väldigt explicita scener (som i varje fall jag skruvade lite besvärat på mig åt), men Lite mer än en kram är mycket mer än så.

Så vad handlar den här boken om då? Jo, sommaren innan sjuan drar Mannes två år äldre syster Moa med sig nya klasskamraten Amanda hem. Manne kan inte fatta att Amanda tycker att han är söt. Hon är ju både skitsnygg OCH två år äldre. På Amandas initiativ börjar de båda att träffas i smyg och tillsammans med Amanda får Manne prova sådant han tidigare bara drömt om. Men när de blir påkomna så slutar drömmen mer eller mindre i en katastrof och såväl rykten som hjärtan krossas.

Jag lyssnade på Mårten Melin under ett kort monterprogram på Bokmässan när han pratade om just Lite mer än en kram. Melin lovade då att det skulle komma en fortsättning, något i alla fall jag ser fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar