fredag 12 februari 2016

Dömd

se mer på adlibris eller bokus
Lo och Amir kommer samtidigt till gården Himmelsfrid. Hit har de kommit som fosterbarn sedan deras mödrar nyligen dömts för mord. På gården finns redan Vidar, vars mamma också sitter i fängelse för att hon mördat. Sägs det. För ingen av barnen tror ett dugg på att deras mammor skulle ha kunnat mörda någon annan. De är oskyldiga! Men vem lyssnar på ett barn?

På gården styr fosterföräldrarna Gunvor och Gillis och de vet precis hur man ska behandla mördaryngel som Amir, Lo och Vidar för att kuva de mördargener de kanske bär på. Hårt arbete som att skura golv, piska mattor och mocka skit i stallet ska göra folk av barnen. Och minsta dumhet eller misstag straffas med allt från örfilar till att bli inlåst i skrubben.

Vidar som varit där längst är redan så kuvad man kan bli, det är "ja, fostermor" och "nej, fostermor", men Amir och speciellt Lo tänker inte låta sig brytas ned så lätt. Och trots att gården är omgärdad av ett elstängsel så tänker Lo att det måste finnas något sätt att rymma. Men vem ska hjälpa dem? Och vågar de lita på varandra?

Lite element av magisk realism/fantasy bjuds det på i form av att alla tre barnen får syner eller drömmar där olika djur är inblandade. Lo förstår genast att djuren är deras beskyddare eller följeslagare som är där för att hjälpa dem - deras egider. Och mycket riktigt får djuren en betydande roll för vad som händer.

Dömd är första delen i Pascale Vallin Johansson Amargitrilogi. Jag hade ärligt talat större förhoppningar på den här boken och kände mig lite besviken faktiskt. Jag trodde nog det skulle vara lite mer äventyr eller action. Nu är det mer hemska förhållande på barnhemmet. Jag får liksom inte riktigt den boken jag förväntade mig (här gör faktiskt omslaget mycket sitt till: det lockar med magi och mystik inte barnhemsliv). Det ges också för få svar på vad som hänt barnens mammor, varför barnen har djurbeskyddare, varför Gunvor är så infernaliskt elak. Och var är fäderna? De tycks bara vara försvunna hela bunten. Är det nån slags konspiration? Säkert får man svar på en hel del i kommande delar, men jag är efter första boken tyvärr inte tillräckligt intresserad för att ta reda på svaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar