tisdag 9 augusti 2016

Utvandrarna

I pocket bl.a. hos adlibris och bokus
Sommarens klassikerläsning blev första delen i Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Jag önskar att jag hade tid att läsa hela sviten för Utvandrarna är ett verk som gjort stort intryck på mig sedan unga år. Jag har minnen från när jag som liten såg Jan Troells Utvandrarna på tv med mamma och pappa och redan då blev berörd. Senare såg vi musikalen Kristina från Duvemåla på Malmö opera (två gånger till och med!). Och nu under läsningens gång kunde jag riktigt höra sångerna och musiken från musikalen.

Utvandrarna är berättelsen om Kristina och Karl-Oskar, Karl-Oskars bror Robert och en rad andra starka personligheter från Ljuders socken i Småland som fattar beslutet att utvandra till Amerika. För Kristina och Karl-Oskars del handlar det om att de inte längre klarar av fler svältår, de har ju barnen att tänka på, och i Amerika lovas feta och rika jordar till skillnad från de torftiga steniga åkrarna hemmavid. Robert vill vara fri, han vill vara sin egen dräng och slippa kuvas under någon annan. Och sen är det åkerianerna som vill utöva rätten att praktisera sin tro men som finner det omöjligt i Sverige. Alla har sina skäl och tillsammans följs de åt över oceanen.

Jag visste inte att dialogen skulle vara skriven på småländska, men det sätter sin prägel, det är kul att läsa. Roberts studerande av förenta staterna och språket, amerikanskan, är också ett lustigt inslag i en annars rätt så allvarstyngd berättelse. Rädslor och ånger blandas med nyfikenhet och framtidstro. Somliga har tillit till Gud, andra hyser tvivel. Det är människoöden som berör. Och det går inte att läsa Utvandrarna idag utan att tänka på dagens flyktingar som kommer över haven i båtar som är ännu mer packade än briggen Charlotta, och vars resor är ännu mer farliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar