söndag 18 september 2016

Batman

Länk till adlibris och bokus
Batman - Hur det började är en av Hegas tre satsningar på superhjälteböcker för de där lite motvilliga läsarna. De två andra böckerna handlar om Superman (varför inte fortsätta kalla honom Stålmannen?).

Batman - Hur det började ger precis som titeln antyder bakgrundsberättelsen till hur Bruce Wayne blev Batman. Historien bakom superhjälten berättar om hur Bruce växer upp i ett förmöget hem och hur pojken Bruce blir vittne till hur föräldrarna skjuts ihjäl av en tjuv. Från den stunden lovar Bruce sig själv att han ska bekämpa brott och börjar träna både kropp och hjärna, skaffar häftig outfit och ännu tuffare bil. På de drygt 40 sidorna hinner Batmans medarbetare, Robin och Batgirl, samt flera av hans fiender också presenteras.

Det här är en lättläst bok med snygga bilder men tyvärr inte mycket mer än så. Innehållet är rätt så torftigt. Jag tänker mig att de som kan lockas läsa denna bok förmodligen redan känner till Batman och då tillför den här berättelsen knappast något nytt och tyvärr tycker jag inte heller man lyckas presentera berättelsen på något spännande sätt. Batman - Hur det började kan funka som lästräning möjligen  även om lix-nivån är hyfsat hög (lix 23) och jag kan tänka mig att bokens omslag kan locka många, men innehållet är inte så fängslande ens om man gillar Batman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar