onsdag 12 oktober 2016

Zeina & Nalle

När jag läser baksidestexten till Zeina & Nalle får jag intrycket av att författarparet Sören Olsson och Anders Jacobsson med sin bok vill ge en bild av det mångkulturella Sverige. Zeinas pappa är från Beirut och Nalles kommer från en finlandssvensk familj. Men Zeina & Nalle är snarare en bok om att börja högstadiet, att börja en ny klass och få nya klasskompisar.

Genom Zeinas respektive Nalles dagboksanteckningar får vi följa de båda från sommarlovet efter sexan genom hela första terminen i sjuan. Zeina och Nalle känner inte varandra från början, men nu har de hamnat i samma klass och allt som händer under skoldagen rapporteras och skrivs ned i dagböckerna. Det lustiga är att de båda ofta har rakt olika uppfattningar om dagens händelser. Zeina är en utåtriktad och typiskt tonårig tjej medan Nalle är blyg och försiktig och därmed uppfattas som lite mer töntig. Men olikheterna till trots så kan man ändå rätt så tidigt ana att någon form av kemi mellan de båda kommer att uppstå.

Att läsa Zeina & Nalle väcker liv i mina barndomsläsminnen från när jag slök alla Bert-böckerna. Det här är riktigt roligt att läsa och jag gillar både stilen och jargongen. Dock börjar innehållet bli aningens daterat med till exempel tv-serie-referenser, boken kom ju trots allt ut 2002, men nåt år till kan boken nog hålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar