tisdag 14 november 2017

Haj-Jenny

Länk till adlibris och bokus
Haj-Jenny är skriven av Lisa Lundmark och handlar om Jenny som går i tvåan och som älskar att läsa. Framför allt gillar hon att läsa om hajar. Hajar är precis som Jenny nämligen, de är tysta och de gör precis som de vill. Men det här med att vara tyst är tyvärr en grej som andra inte alltid fattar. När läraren tvingar henne att svara på frågor ropar alltid alla "Jag hör inte!" eller "Prata högre!" Jenny har själv valt att inte räcka upp handen, att inte prata högt inför alla, trots att hon ofta vet svaren på lärarens frågor. Men det fattar inte hennes lärare som tror att Jenny bara är blyg och att hon egentligen vill bli som de andra barnen i klassen med sina bläckfiskarmar som åker upp och ner och viftar omkring hela tiden. Jenny är inte alls blyg. Hon är bara tyst och hon gillar att vara det precis som hon tycker om att vara för sig själv ibland. Precis som en haj.

Jenny är en tjej jag känner lite extra för. Jag var också introvert som barn (är fortfarande), jag var inte heller den som gillade att prata högt i klassen, räckte inte alltid upp handen även om jag kunde svaret och kunde verkligen gilla att bara få vara för mig själv ibland. Det finns massor av barn som är som Haj-Jenny och ändå så få böcker med huvudpersoner som dessa barn kan identifiera sig med. Emma Adbåges Jag är jag är i och för sig ett annat bra exempel på en bok med en introvert person som huvudkaraktär, men jag önskar ibland att de tysta barnen fick ta lite större plats i barnlitteraturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar