torsdag 8 mars 2018

Hallahem

Länk till adlibris och bokus
Tolvåriga Tilda har börjat högstadiet och håller på att glida ifrån sin bästa kompis Linnea som tagit klivet in i tonårslivet medan Tilda fortfarande känner sig osäker på allt det nya som högstadielivet innebär. Faktiskt hänger hon hellre för sig själv och är ute i skogen än snackar smink och killar med Linnea.

Under staden där Tilda bor lever Torun i den hemliga staden Hallahem som ligger under berget. Torun är också tolv år och tillhör vitterfolket. Torun är precis som Tilda också tolv år och är till skillnad från många andra av vitterfolket liten till växten och väldigt försiktig av sig.

En dag råkar Torun och hennes kompis Auda höra att Hallahem är hotat av människorna, kanske måste alla fly, och samtidigt får de  höra att det finns en flicka ovan jord som skulle kunna rädda deras stad. Det visar sig att denna flicka är Tilda. Men inte nog med det. Det finns ett väldigt speciellt band och omständigheter som knyter samman Tildas och Toruns liv på ett vis ingen av dem kunnat föreställa sig och snart har den väl bevarade hemligheten om vilka de egentligen är avslöjats.

Susanne Trydal och Daniel Åhlin har skrivit Hallahem. Staden under berget som är en urban fantasy inspirerad av nordisk folktro. Jag säger det direkt: det här var inte min typ av bok. Jag tycker berättelsen är för långsam, det tar tid innan det börjar hända något och dessvärre blir jag aldrig speciellt engagerad i händelseförloppet som sker sedan. Två efterföljande delar finns, dock ingen jag kommer att läsa. Men bokomslaget det gillade jag! Nåt av det snyggaste jag sett på länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar