lördag 28 april 2018

Lisbet och Sambakungen

Länk till adlibris och bokus
Lisbet är en sex-sju år och bor med sin geléhallonberoende farmor, Sambakungen, och piratkatten Sixten eftersom Lisbets egna föräldrar har fullt upp med att förverkliga sig själva och resa jorden runt. Då och då får hon ett brev eller vykort från dem, men det är uppenbart att det är sambakungen som är Lisbets riktiga familj.

Lisbet och farmor är så klart också bästa kompisar, men i hemlighet drömmer Lisbet faktiskt om en alldeles egen kompis. Kanske kan hon få det nu när hon ska börja skolan efter sommaren? Att Lisbet ska börja skolan kommer dock som en chock för farmor som börjar bete sig som om någon hade dött för hon verkar tro att det är slut på alla skojigheter så fort Lisbet börjar skolan. Men sommaren är ganska lång ändå och innan det är dags att börja skolan hinns det med en massa upptåg och galenskaper.

Lisbet och sambakungen är skriven av Emma Karinsdotter med inspiration från Barbro Lindgrens Loranga och Masarin. Den här hamnar dock inte bland mina favoriter, men gillar man knasigheter och galenskaper så är detta rätt bok att läsa. Jag gillade faktiskt inte farmor speciellt mycket. Visst måste inte alla vuxna vara just vuxna förebilder i böckerna, men farmor i den här boken är lite för egensinnig och självisk för min smak och jag tycker lite synd om Lisbet ibland. Däremot gillar jag berättelsens normbrytande drag. Och jag älskar Hanna Gustavssons fantastiskt härliga och färgrika bilder och illustrationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar