måndag 23 september 2019

Sitt, Pyton!

Länk till adlibris och bokus
Sitt, Pyton! är skriven av Anna Ehn och Mia Öström och är första boken i serien Valpvarning, en humorserie för lågstadiet som passar från åk två ungefär, eller när man börjar känna sig säker på de enklaste kapitelböckerna.

Anettes mamma har fått nytt jobb vilket innebär att familjen måste flytta till stan och där finns absolut inga kompisar! Som tröst lovar Anettes mamma en överraskning. Eftersom Anette har önskat sig en pytonorm så länge hon kan minnas så tror och hoppas hon av hela sitt hjärta att det är en orm hon ska få. Men inte. Besvikelsen är enorm när det visar sig att Anette ska få en hundvalp.

Valpen får heta Pyton och blir Anettes ansvar. Hon ska gå med honom på valpskola och lära honom att lyda, vilket inte är det lättaste med en yster valp som bara far runt, tuggar sönder mattor, kissar inne och aldrig lyssnar. Hur grannen Stella kan tycka att Pyton är helt bedårande är för Anette en gåta.

Sitt, Pyton! har en berättarton som drar åt dagbokshållet och påminner på sätt och vis om jargongen i Dagbok för alla mina fans. Jag har svårt att få en helt tydlig bild av huvudpersonen. Det ges inga ledtrådar om hur gammal Anette är, men med tanke på målgruppen tänker jag mig en tjej i lågstadieåldern. Och därför blir det lite konstigt att en tjej på högstadiet (Stella) vill hänga med Anette. Som före detta hundägare lät detta som en rolig bok med mycket igenkänning, och det är det förvisso, men så himla roligt lyckas det nu inte riktigt bli. Mitt betyg blir blott ett Nja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar