torsdag 19 december 2019

Kung Pow

Länk till bokus och adlibris
Kung Pow är en ny action-humor-serie som Ola Lindholm och Johan Lindqvist ligger bakom. Del ett, , och del två, Game Over, släpptes samtidigt och i vår kommer del tre, Ett levande vapen.
Dödens dal

Kung Pow beskrivs som en av världens farligaste kampsporter och i Dödens dal får vi stifta bekantskap med den föräldralöse tolvårige Sam, lärling till den mäktige Kung Pow-mästaren Ju, datageniet Aisha som sitter i rullstol och så klart mäster Ju själv, en spelmissbrukande Kung Pow-legendar på 130 år. Tillsammans bildar dessa tre avdelning 33 som är iPols farligaste vapen mot världens farligaste skurkar.

Sam och mäster Ju får i uppdrag att bege sig till Ugandas djungel för att ta reda på vart landets gorillor tagit vägen. De är puts väck försvunna. Vartenda en av dem. De som gett sig av för att leta efter gorillorna har själva försvunnit spårlöst och man misstänker alltså att det ligger något ondskefullt brott bakom alla försvinnande. Tillsammans med Lucky Mbete som jobbar för Ugandas hemliga polis följer de spåren till Dödens dal, ett ställe i djungeln som ingen människa satt sin gfot i på årtionden. Där hittar man gorillorna. Men att gorillorna specialtränats till att bli mördarmaskiner är dock inte riktigt vad man förväntat sig. Det här ser ut att bli ett av avdelning 33's farligaste uppdrag någonsin!

På ett sätt tycker jag den är tröttsam och allt för enkelspårig, fast ändå överraskade jag mig själv med att i slutet av boken tycka det var spännande och faktiskt rätt så nyfiken på hur det skulle sluta. Så sammanfattningsvis kan jag väl uttrycka det så här: Det här är inte min typ av bok, tyngdpunkten ligger på action med en del humoristiska inslag, men jag tror att den här kommer att gå hem framför allt hos målgruppen killar i mellanstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar